Sänkt arbetsgivaravgift möjliggör att fler ungdomar får extrajobb

Report this content

Från och med augusti 2019 så sänks arbetsgivaravgiften för ungdomar födda mellan 2001 – 2003.

Som arbetsgivare behöver man numera endast betala ålderspensionsavgift, vilket motsvarar ca 10 procent. Tidigare låg den totala arbetsgivaravgiften för ungdomar på över 30 procent.

Läxhjälp- och studiecoachföretaget Studybuddy kommer oavkortat använda denna skattesänkning till att sänka priserna på läxhjälp och studiecoachning för de yngsta eleverna (som normalt har en studybuddy som är mellan 17 och 18 år). Det innebär att fler familjer kommer få råd med professionell läxhjälp och studiecoachning.

-Med denna reform så kommer efterfrågan på våra tjänster låg- och mellanstadieelever öka markant, vilket gör att vi kommer behöva anställa hundratals ungdomar de närmaste månaderna, säger Max Henrikson, vd på Studybuddy

Fakta om den nya arbetsgivaravgiften:

Arbetsgivaravgift (födda 2001-2003)                         10,21 procent

Arbetsgivaravgift  övriga (födda 1954 – 2002)        31,42 procent

Om A Plus Education Group AB

A Plus Education Group AB består av Sveriges två största varumärken inom läxhjälp och studiecoaching, Studybuddy och My Academy. Med över 1000 anställda coacher så bidrar vi till att höja svenska ungdomars studieresultat och självkänsla.