Auktorisation av skatterådgivare lyfter kvaliteten

Far, branschorganisationen för revisorer och rådgivare, börjar 1 juli 2011 att auktorisera skatterådgivare. Syftet är att säkerställa en hög kvalitet bland svenska skatterådgivare. Auktoriserad skatterådgivare blir samtidigt en ny titel på den svenska marknaden.

– Kraven på alla rådgivare ökar. Revisorer, redovisningskonsulter och advokater har en stor legitimitet genom sina yrkestitlar. Det är nu hög tid att även skatterådgivare får samma kvalitetsstämpel, sägerGunnar Thuresson, ordförande i Fars skattesektion som ligger bakom auktorisationen.

För att kunna bli auktoriserad skatterådgivare krävs att man genomgår en muntlig tentamen och att referenspersoner tillstyrker sökandens lämplighet. Det krävs dessutom att man genomgår skattesektionens etikkurs och att man tillämpar Fars etikregelverk. Som auktoriserad skatterådgivare omfattas man också av Fars kvalitetskontroll.

– Vi vill med detta initiativ markera att branschen tar ansvar för den seriösa skatterådgivningen. Auktorisationen blir en viktig kvalitetsstämpel som bekräftar att skatterådgivaren arbetar enligt ett regelverk som inkluderar kvalitetskontroll. Vi skapar samtidigt en plattform för att fortlöpande utveckla yrkesetiken, förklarar Gunnar Thuresson.

- Auktorisationen av skatterådgivare gör det tydligare för näringsliv och samhälle vem skatterådgivaren är, säger Dan Brännström, generalsekreterare i Far. För revisions- och rådgivningsbranschen är auktorisationen av skatterådgivare en viktig milstolpe i vårt kontinuerliga kvalitetsarbete.

Bakgrund

Far har tillfrågat myndigheter och organisationer om deras syn på behovet av en auktorisation av skatterådgivare. Kammarkollegiet, Skatteverket och Svenskt Näringsliv är alla positiva till initiativet. Dessutom har många av EU-länderna också någon form av auktorisation av skatterådgivare.

Dan Brännström, generalsekreterare, tel. 08 506 112 15, mob. 0703 11 18 15

Gunnar Thuresson, ordförande i Fars skattesektion, tel. 08-520 592 20, mob. 070-318 92 20

Far är branschorganisationen för revisorer och rådgivare och har drygt 6 000 medlemmar. Tillsammans med Far Akademi och Far Förlag ger vi näringsliv och samhälle rätt kompetens, rätt information och rätt förutsättningar för tillväxt. Far ger också ut tidskriften Balans. Läs mer på www.far.se