Auktoriserade revisorn fyller 100 år

Det har gått 100 år sedan auktorisationen av revisorer infördes i Sverige. För att uppmärksamma denna viktiga händelse arrangerade FAR, Handelshögskolan i Stockholm och Svenska Revisionsakademin ett jubileumsseminarium på Handelshögskolan i Stockholm den 13 juni.

Den svenska auktoriserade revisorn tog emot hyllningar från världens alla hörn. Styrelsen för den globala branschorganisationen för revisorer och rådgivare IFAC, International Federation of Accountants, fanns på plats bland gratulanterna. Vid evenemanget deltog en rad talare som förutom historiska återblickar även debatterade framtiden och hur revisorsrollen kommer att utvecklas.

1912 gav Stockholms Handelskammare auktorisation till sex revisorer med examen från Handelshögskolan i Stockholm. Idag finns det närmare 2000 auktoriserade revisorer.

– Rubriken för mitt anförande var ”A wake-up call for audit”. Jag vill skruva upp ljudet på väckarklockan så att alla vaknar. Nu väntar stora förändringar för vår jubilar. Och det är branschen som nu måste sätta sig i förarsätet. Annars kommer det politiska systemet att överreglera revisionen så att den blir både dyr och ointressant, säger Dan Brännström, generalsekreterare för FAR.

– Det ställs stora krav idag på auktoriserade revisorers kunskaper i såväl redovisning som i finansiella marknaders funktion. Det ställer i sin tur stora krav på utbildningen. HHS utformar sitt nya masterprogram i Finance and Accounting med detta som utgångspunkt, säger Walter Schuster, professor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Walter Schuster, Professor, Handelshögskolan i Stockholm, tel. 08-736 90 00, alt. mobil. 070-561 87 12 eller E-post: walter.schuster@hhs.se.
Dan Brännström, generalsekreterare för FAR, telefon: 08-506 112 15, mobil: 0703-11 18 15, e-post: dan.brannstrom@far.se
Besök även: www.hhs.se, www.far.se och www.revisionsakademin.se

FAR är branschorganisationen för revisorer och rådgivare och har drygt 6 500 medlemmar. Tillsammans med FAR Akademi ger vi näringsliv och samhälle rätt kompetens, rätt information och rätt förutsättningar för tillväxt. FAR ger också ut tidskriften Balans.

Svenska revisionsakademin (SRA) har till uppgift att verka för kunskapsförsörjning och kunskapsutveckling inom redovisning och revision och sammanhörande områden.

Handelshögskolan i Stockholm (Stockholm School of Economics, SSE) är en av de ledande handelshögskolorna i Europa. Handelshögskolan har en stark internationell position med representation i Lettland och Ryssland och erbjuder kandidat, master- och MBA-program, liksom forskarutbildning och executive education. Dessutom bedrivs världsledande forskning inom områden som national-, finansiell- och företagsekonomi.