Dags för ny skattereform!

I dagens debattartikel i Svenska Dagbladet förordar Far, branschorganisationen för revisorer och rådgivare, att den regering som tillträder efter höstens riksdagsval omedelbart tar initiativ till en bred parlamentarisk översyn av skattesystemet.

– Det är dags för en ny skattereform. 20 år har gått sedan "århundradets skattereform" genomfördes. Bakgrunden då var att skattesystemet kommit att bli ett lapptäcke präglat av särlösningar. Sedan dess har mycket hänt. Ekonomin har globaliserats, Sverige har gått med i EU och politiska majoriteter – från båda blocken – har tävlat om att använda skatteverktyget i kampen om väljarna, säger Svante Forsberg, ordförande i Far.

– Vår bransch märker dagligen av hur principerna från den förra skattereformen urgröpts så till den grad att vi är tillbaka där vi var i slutet av 1980-talet. Det svenska skattesystemet är återigen ett stort lapptäcke. Den statsministerkandidat som vinner riksdagsvalet i höst bör omedelbart ta initiativ till en ny skattereform. En förebild kan vara den översyn som ledde fram till att pensionssystemet kunde reformeras i stor politisk enighet, säger Dan Brännström, generalsekreterare i Far.

Dagens debattartikeln på Brännpunkt i Svenska Dagbladet

För mer information, kontakta:
Svante Forsberg, ordförande Far, 073 397 22 10
Dan Brännström, generalsekreterare Far, 070 311 18 15
Åsa Ehlin, kommunikationschef Far, 070 866 91 86

Far utvecklar revisions- och rådgivningsbranschen. Tillsammans med Far Akademi och Far Förlag ger vi näringsliv och samhälle rätt kompetens, rätt information och rätt förutsättningar för tillväxt. Far ger också ut tidskriften Balans.