Efter dagens regeringsbeslut om revisionsplikten: Bra att man börjar med de minsta företagen

Regeringen har i dag beslutat att avskaffa revisionsplikten för små aktiebolag. FAR SRS, branschorganisationen för revisorer och rådgivare, välkomnar beslutet och menar att det är positivt för branschen att revisionen nu blir efterfrågestyrd. – Det är mycket positivt att regeringen har tagit fasta på våra synpunkter och inte följer utredningens förslag till gränsvärden, säger FAR SRS generalsekreterare Dan Brännström.

Dagens beslut innebär att lagstadgad revision krävs för aktiebolag som överstiger minst två av följande tre gränsvärden: 3 miljoner kronor i omsättning, 1,5 miljon kronor i balansomslutning och 3 anställda. 72 procent av Sveriges aktiebolag, ca 250 000 företag, berörs av reformen som träder i kraft den 1 november 2010. – Vi välkomnar att revisionen i de allra minsta företagen blir efterfrågestyrd. När företagen själva kan välja de tjänster som passar dem bäst kommer också nyttan med revision att bli tydligare. Och revisorn kan självfallet fortsätta att vara ett bollplank som skapar trygghet i företagandet, säger Dan Brännström, generalsekreterare för FAR SRS. Internationella erfarenheter visar att många små företag frivilligt fortsätter med revision, eftersom revision skapar det förtroende som är en förutsättning för företagande. – Andra länder som har förändrat kraven på revision har också gjort det stegvis för att företagen och alla intressenter ska hinna ställa om sig till de nya förutsättningarna. Det är därför mycket positivt att regeringen har tagit fasta på FAR SRS synpunkter, säger Dan Brännström. Regeringens förslag innebär också att företagen måste fatta ett aktivt beslut om att inte ha revision. – Det är bra att företagen själva måste fatta beslut om revision eller inte revision. För utan revision finns det risk för ett ”förtroendegap”, och kanske saknar man inte revisorn förrän det är tomt i revisorsbåset, säger Dan Brännström. FAR SRS har 5 900 medlemmar, varav 3 700 är revisorer – övriga är redovisningskonsulter, skattekonsulter och affärsrådgivare. För ytterligare information kontakta: Dan Brännström, generalsekreterare FAR SRS. Tel. 08-506 112 15, mobil: 0703 11 18 15