Företagen gör tummen ner för EU-förslaget om revision

67 procent av företagen anser att EU-kommissionens förslag om att förbjuda revisorer att ge råd vid större revisioner är mycket eller ganska dåligt. Det visar en färsk undersökning* som SKOP genomfört på uppdrag av FAR.

- Revisions- och rådgivningsbranschen utmanas av marknadens och det allmännas högt ställda förväntningar. Men det finns inslag i EU-kommissionens revisionspaket som gör det krångligare och dyrare att anlita en revisor, säger FARs generalsekreterareDan Brännström.

Av undersökningen framkommer att en stor majoritet av politikerna har dålig kännedom om kommissionens förslag om revision. Något somDan Brännströmser allvarligt på:

- Det är mycket som står på spel. I kommissionens förslag minskar ägarnas roll och inflytande, och då hotas den framgångsrika svenska modellen med aktiva och ansvarstagande ägare. FAR kommer därför att intensifiera uppvaktningen av politiker både i Sverige och i Bryssel.

97 procent av företagarna har mycket eller ganska stort förtroende för sin egen revisor. Och när företagarna rankar förtroendet för olika yrken är det bara läkaren som slår revisorn. Bland politiker hamnar revisorn i topp i förtroendeligan, före redovisningskonsulter, domare, poliser, universitetslärare och läkare.

Läs mer och ladda ner hela undersökningen på www.far.se

*Om undersökningen

SKOP har på uppdrag av FAR genomfört tre delundersökningar om förtroendet för

revisorer och redovisningskonsulter. Intervjuer har gjorts med 600 företagare/

företagsledare, med 200 riksdagsledamöter/kommunstyrelseordförande samt med1.000 personer ur den svenska allmänheten mellan 18 och 84 år. Undersökningen genomfördes per telefon i april och maj 2012.

För ytterligare information kontakta:

Dan Brännström, FARs generalsekreterare, mobil: 070-311 18 15

Anna Erhardt, FARs kommunikationschef, mobil: 076-789 08 09

FAR är branschorganisationen för revisorer och rådgivare och har drygt 6 500 medlemmar. Tillsammans med FAR Akademi ger vi näringsliv och samhälle rätt kompetens, rätt information och rätt förutsättningar för tillväxt. FAR ger också ut tidskriften Balans. Läs mer på <www.far.se>.

Citat

Revisions- och rådgivningsbranschen utmanas av marknadens och det allmännas högt ställda förväntningar. Men det finns inslag i EU-kommissionens revisionspaket som gör det krångligare och dyrare att anlita en revisor.
Dan Brännström, Generalsekreterare FAR