Överenskommelse om handlarägd apotekskedja i Sverige under varumärket Boots

Report this content

Farmacevtföretagarna och brittiska Alliance Boots har i dag nått en överenskommelse om en gemensam affärsrörelse på den svenska apoteksmarknaden.

Under hösten öppnar de första apoteken i kedjan under Europas ledande varumärke inom apotek – Boots.  Målet är en rikstäckande kedja av minst 100 apotek som ägs och drivs av enskilda apoteksentreprenörer.

”Jag är otroligt glad över att vi nu kan erbjuda de svenska apotekskunderna ett alternativ som kombinerar en enskilde farmacevtens professionalism och entreprenörskap med kraften i Europas ledande varumärke inom apotek”, säger Lennart Axelsson, vd Farmacevtföretagarna.

Ornella Barra, Chief Executive, Pharmaceutical Wholesale Division, Alliance Boots, som ansvarar för Boots internationella verksamhet, säger i en kommentar:

”Alliance Boots vill etablera Boots som ett starkt och pålitligt varumärke på den svenska apoteksmarknaden, och vi söker ständigt sätt att erbjuda innovativa produkter och tjänster till patienter och kunder. Vi räknar med att partnerskapet med Farmacevtföretagarna gör det möjligt för oss att uppnå detta mål, samtidigt som vi stödjer ett oberoende företagande.”

Sedan Farmacevtföretagarna och Alliance Boots tidigare i år undertecknade ett letter of intent (avsiktsförklaring) om samarbete har ett intensivt arbete pågått med att utvärdera och ge stöd åt intresserade entreprenörer, och att förbereda apoteksetableringar.

”Gensvaret från entreprenörerna har varit mycket stort. I dagsläget finns över 100 entreprenörer som vill starta Boots-apotek, och en del av dem har kommit mycket långt i processen. Det gör att vi kan komma igång snabbt. Det första apoteket bör kunna öppna senare i år”, säger Lennart Axelsson.

Farmacevtföretagarna AB och Alliance Boots bildar nu ett gemensamt företag som ägs till 51 procent av Alliance Boots och till 49 procent av Farmacevtföretagarna. Detta företag får namnet Boots Farmacevtföretagarna AB och kommer att stå för en rad servicefunktioner till apoteken. Alla apotek i kedjan ägs helt av den enskilde entreprenören.

Uppgörelsen innebär också att Farmacevtföretagarna AB, som fram tills i dag varit kopplat till Sveriges Farmacevtförbund, nu skiljs från förbundet.  Entreprenörerna går istället samman i handlarföreningen Farmacevtföretagarna Ekonomisk Förening.  Alla handlarägda apotek blir medlemmar i denna förening, som i sin tur kontrollerar Farmacevtföretagarnas andel i Boots Farmacevtföretagarna AB.

För ytterligare information:

Lennart Axelsson, vd Farmacevtföretagarna, tel: +46 (0)709-39 99 05

Yves Romestan/Sanam Conway, Alliance Boots, Tel: +44 (0)1932 871569

Farmacevtföretagarna bildades av Sveriges Farmacevtförbund för att säkerställa ett dynamiskt och innovativt småföretagande på en omreglerad apoteksmarknad. Boots-apotek ägda och drivna av oberoende entreprenörer ska erbjuda kundvänliga apotek med professionell rågivning och tjänster, ett stort utbud av hälso- och friskvårdsprodukter, och bästa möjliga service.

Alliance Boots is a leading international pharmacy-led health and beauty group offering a wide range of products and services to our customers working in close partnership with manufacturers and pharmacists. Our two core business activities are pharmacy-led health and beauty retailing and pharmaceutical wholesaling. Alliance Boots is privately-owned and employs over 115,000* people. Its wholesale and distribution network serves over 150,000* pharmacies, doctors, health centres and hospitals from over 360* pharmaceutical wholesale distribution centres in 16* countries. We operate more than 3,250* health and beauty retail stores in nine* countries, of which just under 3,150* have a pharmacy.

The Boots brand is a key part of Alliance Boots strategy to maximise its value. The Group continues to develop its differentiated product offering, including an extensive range of Boots branded healthcare products, building on the brand’s excellent reputation for customer care and trust.

* Figures stated are as at 31 March 2010, are approximate and include associates and joint ventures.