Farmaciförbundet och Unionen planerar samgående

Report this content

Farmaciförbundet och Unionen ska inleda ett projekt som syftar till att förbunden ska gå samman.

Det beslutade Farmaciförbundets förbundsmöte och Unionens förbundsstyrelse vid sina respektive möten under onsdagen.

Besluten innebär att Farmaciförbundet och Unionen tillsammans ska inleda en pilotstudie om förutsättningarna för ett samgående, som ska utvecklas till gemensam konkret verksamhet redan nästa år.

- För oss är det viktigt att sätta ner foten och skapa goda fackliga förutsättningar för alla de arbetstagare vars vardag handlar om läkemedel och hälsa. Både vi och Unionen tror att ett samgående är bästa alternativet för framtiden. Det gäller att bygga det nya moderna facket, där bransch- och professionsfrågor tillsammans med kompetensutvecklingskraven får en framskjuten plats. Att förena det stora förbundets kraft och styrka med närhet och djup branschkunskap är en positiv utveckling för våra medlemmar och alla arbetstagare inom farmaci- och hälsobranschen, säger Carina Jansson, ordförande i Farmaciförbundet.

- Tillsammans kan vi öka medlemsnyttan och erbjuda ett ännu bättre och innehållsrikt fackligt medlemskap. Farmaciförbundets och Unionens medlemmar arbetar i en bransch i snabb förändring, där vår uppgift är att påverka för en positiv utveckling. Målet är att förena styrka med närhet och möjlighet till profilering av medlemskapet för medlemmarna inom apotek och läkemedelsindustri, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

Farmaciförbundet har i dag ca 7 000 medlemmar, som arbetar inom apotek och läkemedelsindustri, vilket är lika många av Unionens totalt drygt 505 000 medlemmar som är verksamma inom samma områden.

Louise Gerdemo Holmgren, presschef Unionen, 070-549 79 78

Åsa Norrman-Grenninger, kanslichef Farmaciförbundet, 070-620 74 71