2,9 procent till apoteksanställda

Report this content

2,9 procents löneökning för individuell fördelning och en lägstlön på 14 500 kronor. Det är resultatet av att Farmaciförbundet träffat ett nytt ettårigt löneavtal med Almega. Samtidigt har ett nytt tvåårigt branschavtal träffats, som innebär sämre villkor för de anställda än dem vi haft i dag på en rad punkter. De apoteksanställda får betala för avregleringen av apoteksmarknaden, anser Farmaciförbundet.

- Förhandlingarna har varit svåra och dragit ut på tiden. På så vis känns det trots allt bra att vi till slut fått ett avtal, även om vi borde ha fått bättre villkor, säger Farmaciförbundets ordförande Carina Jansson.

Parallellt med förhandlingarna om löneavtalet har parterna också förhandlat om de allmänna villkoren.
- Det har varit oerhört tuffa förhandlingar. Bakgrunden har varit att arbetsgivarsidan pressat på för att åstadkomma ett helt nytt branschavtal med syfte att locka in nya aktörer på den avreglerade apoteksmarknaden till Almega bransch Apotek. De har hävdat att vårt nuvarande avtal är för dyrt, säger Monika Gustafsson.

Resultatet av förhandlingarna blev ett tvåårigt branschavtal som bland annat innebär 40 timmars arbetsvecka. För dem som är anställda den 30 april 2009 gäller en övergångsbestämmelse om att kunna behålla nuvarande 37,5 timmes arbetsvecka så länge anställningen är oförändrad. - Våra medlemmar har protesterat kraftigt mot att höja veckoarbetstiden från 37,5 timme till 40 timmar. En höjd veckoarbetstid innebär på sikt en uppenbar risk för att personal kommer att bli övertalig och sägas upp. Vi kämpar för en utveckling mot kortare arbetsdagar och flexiblare arbetstidsuttag, det här är ett stort steg i fel riktning. Villkoren minskar också rörligheten, vilket skulle vara en av fördelarna för personalen med avregleringen, säger Tero Huhta, som nu tar över som förhandlingschef när Monika Gustafsson går i pension. - Nu hoppas vi att det kommer in nya arbetsgivare på apoteksmarknaden, arbetsgivare som har resurser och kan erbjuda bättre villkor för att vara attraktiva våra medlemmar, säger Tero Huhta.

För ytterligare information: Monika Gustafsson, avgående förhandlingschef, 070-530 61 44 mg@farmaciforbundet.se Tero Huhta, tillträdande förhandlingschef, 070-550 11 53 th@farmaciforbundet.se Carina Jansson, förbundsordförande tel 070- 677 13 13, cj@farmaciforbundet.se Åsa Norrman-Grenninger, kanslichef tel 070-620 74 71, ang@farmaciforbundet.se

Presskontakt Ewa-Maria Kriegholm, tel 070-685 33 05, emk@farmaciforbundet.se