9 av 10 vill ha lika priser på läkemedel

Kommentar till regeringens förslag att privatisera apotek: 9 av 10 vill ha lika priser på läkemedel

9 av 10 vill ha lika priser på läkemedel oavsett var i landet man bor. Det framgår av en ny opinionsundersökning som Novus Opinion utfört på uppdrag av Farmaciförbundet. Regeringen föreslår i dag att det blir lika priser på receptbelagda läkemedel, men att det blir fri prissättning på receptfritt. Farmaciförbundet uppmanar regeringen att lyssna på svenska folket.

- Att så många som 95 procent säger att de tycker att det är viktigt med lika priser på läkemedel oavsett var i landet man bor, är en tydlig signal till regeringen att ta prisfrågan på allvar. Det är glädjande att regeringen väljer att ha lika priser på receptbelagda läkemedel. Men det räcker inte. Vi vill inte att privatiseringen ska höja prisnivåerna över huvud taget. Därför bör det vara lika priser även på receptfritt, säger Carina Jansson, ordförande i Farmaciförbundet.

- Idag har receptfria läkemedel lika priser ut mot kund oavsett om du bor i Kiruna eller går till ett apotek i Stockholms innerstad. Om prissättningen släpps fri kommer man att betala olika pris beroende på hur stort utbudet och konkurrensen blir på den egna orten. Det riskerar att slå mot glesbygden.

Farmaciförbundet har vidare efterfrågat en lösning när det gäller den opartiska läkemedelsinformationen. Regeringen föreslår att alla apotek ska ha en skyldighet att tillhandahålla producentobunden läkemedelsinformation, samt att Läkemedelsverket ska få i uppdrag att inrätta en nationell läkemedelsupplysning. - Vi välkomnar beskedet om en nationell läkemedelsupplysning vid Läkemedelsverket. Vi hoppas att man tar över den verksamhet som i dag finns på Apotekets Kundcentrum, dit läkemedelskonsumenterna kan ringa eller mejla dygnet runt med sina frågor, säger Carina Jansson.

Ett glädjande besked i förslaget är att apoteksombuden i glesbygd ska finnas kvar. Det som saknas är en genomgripande analys av vilka konsekvenser en privatisering av apoteken får för folkhälsan. - Vi tycker att det är märkligt att regeringen inte ens vill ha den kontrollstation efter tre år, som utredaren Lars Reje föreslog. Det här är en förändring som kommer att ha stor påverkan på människors liv, men som har arbetats fram under kort tid. Att hasta igenom ett förslag som är svårt att se konsekvenserna av och som varken garanterar läkemedelsanvändarnas säkerhet eller lägre kostnader, det är att låta privatiseringen bli en experimentverkstad med människors hälsa som insats. Vi anser exempelvis att man borde ha ett seriöst förslag som säkerställer tillgång till läkemedelsgenomgångar för alla som behöver, för att minska den felanvändning av läkemedel som i dag kostar samhället 25 miljarder.

- Sammanfattningsvis anser vi att alla läkemedelskonsumenter ska ha samma rätt till de läkemedel de behöver, oavsett storlek på plånbok eller var i landet man bor. Vi anser också att det är en självklar förutsättning att tryggheten och säkerheten garanteras vid en privatisering av apoteksverksamheten. Kan inte regeringen garantera detta borde förslaget hamna i papperskorgen och inte på riksdagens bord, säger Carina Jansson.

För mer information kontakta: Carina Jansson, ordförande Farmaciförbundet Tel: 070- 677 13 13 E-post: carina.jansson@farmaciforbundet.se Åsa Norrman-Grenninger, kanslichef Farmaciförbundet Tel: 070-620 74 71 E- post: asa.norrman-grenninger@farmaciforbundet.se

Ewa-Maria Kriegholm, pressansvarig Farmaciförbundet Tel: 070-685 33 05 E-post: emk@farmaciforbundet.se

Pressbilder finns på: www.farmaciforbundet.se

Övriga fakta om opinionsundersökningen Frågorna ställdes till 1000 personer genom Novus Opinion sista veckan i oktober 2008. Frågan som ställdes om läkemedelspriser löd: "Tycker du att det är viktigt att det är samma pris på läkemedel oavsett var i landet man bor?" Svaren fördelades på följande sätt: Viktigt med samma pris – 95 procent. Inte viktigt med samma pris – 4 procent. Vet ej – 1 procent.

Farmaciförbundet är apoteksbranschens heltäckande fackförbund med alla yrkesgrupper, som konsumenten möter på ett svenskt apotek, representerade. Våra medlemmar arbetar på öppenvårdsapotek, sjukhusapotek, kundcenter, dosenheter, distansapotek och inom branschens produktion och laboratorier. Farmaciförbundet är en Fair Union och ett aktivt medlemsförbund i TCO, Tjänstemännens Centralorganisation.