Facket välkomnar löfte att riva upp privatiseringen av apotek

Kommentar till oppositionens besked att riva upp apoteksreformen: Facket välkomnar löfte att riva upp privatiseringen av apotek

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet meddelade i dag att partierna kommer att riva upp apoteksreformen om de vinner valet 2010. Farmaciförbundet är kritiskt till privatiseringen av apotek och välkomnar därför löftet från oppositionen.

- Vi anser att privatiseringen är illa genomtänkt, framför allt för att det inte finns någon analys av vad den skulle få för konsekvenser för folkhälsan. Däremot vet vi att Apoteksmonopolet är en bra form för att få trygga läkemedelskonsumenter och en god folkhälsa säger Farmaciförbundets ordförande Carina Jansson.

Farmaciförbundet oroas över att regeringens planer på att privatisera apotek från den 1 juli 2009 inte sätter läkemedelsanvändarens säkerhet i centrum. Bland annat saknas förslag för att minska felanvändningen av läkemedel.

- Det vore viktigare att satsa resurser på att utveckla vårt nuvarande system så att alla kan få läkemedelsgenomgångar inom ramen för högkostnadsskyddet. På så sätt skulle skattebetalarna kunna frigöra en stor del av de cirka 25 miljarder som felaktig läkemedelsanvändning kostar samhället, säger Carina Jansson.

- Det bästa vore att regeringen skulle bjuda in oppositionen för att nå en bred uppgörelse om apoteksfrågan. Läkemedelsförsörjningen är för viktig för att utsättas för förändringar som saknar både brett stöd och en noggrann genomgång av konsekvenserna, säger Carina Jansson.

För ytterligare information: Ordförande Carina Jansson, tel 070- 677 13 13, carina.jansson@farmaciforbundet.se Kanslichef Åsa Norrman-Grenninger, tel 070-620 74 71, asa.norrman-grenninger@farmaciforbundet.se Presskontakt Ewa-Maria Kriegholm tel 070-685 33 05, emk@farmaciforbundet.se

Pressbilder finns på: www.farmaciforbundet.se

Pressinformation från Farmaciförbundet

Farmaciförbundet är apoteksbranschens heltäckande fackförbund med alla yrkesgrupper, som konsumenten möter på ett svenskt apotek, representerade. Våra medlemmar arbetar på öppenvårdsapotek, sjukhusapotek, kundcenter, dosenheter, distansapotek och inom branschens produktion och laboratorier. Farmaciförbundet är en Fair Union och ett aktivt medlemsförbund i TCO, Tjänstemännens Centralorganisation.