Farmaciförbundet tecknar nytt avtal: Satsning på kompetens för apotekspersonal på Medstop

Farmaciförbundet har förhandlat fram reglerad kompetensutvecklingstid för sina medlemmar på Medstop. Det nya avtalet med Medstop, som gäller från 1 januari 2011, är det första lokala avtalet om kompetensutveckling på den nya apoteksmarknaden.

- Detta innebär större möjligheter att utvecklas och hålla sig á jour i yrket, säger Gunilla Andersson, ordförande i avdelning Medstop och till vardags receptarie på apoteket Kronan i Borås.

Farmaciförbundet har ett centralt kompetensutvecklingsavtal tecknat med de företag som är anslutna till Almega bransch apotek respektive apoteksföretag inom Svensk Handel.
Men en enkätundersökning om kompetensutveckling, som utförts bland Farmaciförbundets medlemmar under hösten, visar generellt på stora brister inom kompetensutvecklingen.
Resultatet visade bland annat att nära 80 procent anser att de inte har den tid de behöver för att hålla sig á jour och utvecklas. Drygt 54 procent av Farmaciförbundets medlemmar anser att kompetensutvecklingen minskat på den nya apoteksmarknaden. Det nya Medstopavtalet innebär förbättringar utöver det centrala avtalet.
- Att våra medlemmar inom Medstop får avsatt tid till kompetensutveckling utanför apotekens öppethållandetider är värdefullt. Då ökar chansen att tiden verkligen kan tas tillvara. Det är bra för såväl apotekspersonal som företag, och inte minst för läkemedelskonsumenterna, säger Gunilla Andersson.
Medstop har ett 60-tal apotek i regionerna Mälardalen, Göteborg och Skåne.

- Förutom denna överenskommelse har vi även lyckats behålla Rikskuponger som förmån inom Medstop AB, säger Gunilla Andersson.

Vid frågor, kontakta Gunilla Andersson på 0703 142130.