Farmaciförbundets Kompetensbarometer visar allvarliga brister på apoteken

Report this content

Allvarliga brister i apotekens kompetensutveckling Apotekskedjornas kompetensutveckling av sin personal har alarmerande brister. Särskilt allvarligt är det när personalen säger sig få svårt att utföra arbetet på ett sätt som är säkert för läkemedelskonsumenterna. Det är slutsatser i årets Kompetensbarometer från Farmaciförbundet, som lanserar ett 10-punktsprogram för att komma tillrätta med problemen.

Farmaciförbundet genomför för andra gången Kompetensbarometern bland sina medlemmar. Förra årets resultat visade på stora brister i apoteksbolagens kompetensutveckling av sin personal, men trots att Farmaciförbundet presenterade undersökningen för apotekskedjornas ledningar har inte situationen förbättrats. Snarare tvärt om. Tendenserna i undersökningen pekar åt fel håll.
- Förra årets undersökning genomfördes under etableringsfasen i en turbulent tid för bolagen, men trots att det gått ytterligare ett år ser vi inga förbättringar. Enbart hälften av de anställda har avsatt tid för kompetensutveckling, men många av dem kan inte utnyttja tiden på grund av slimmad bemanning och hårt kundtryck. Så ska det inte vara, säger Carina Jansson, ordförande i Farmaciförbundet.
Kompetensbarometern visar att en majoritet av de som hanterar läkemedel mot kund är starkt missnöjda med situationen. De anser sig inte få tillräckligt med kompetensutveckling för att kunna utföra arbetsuppgifterna på ett sätt som är säkert för läkemedelskonsumenterna.
En majoritet av de anställda på apoteken bedömer att möjligheterna till kompetensutveckling har försämrats under det senaste året, visar barometern. - Bolagen måste nu se till att bemanna apoteken så att varje anställd kan sätta av schemalagd arbetstid för kompetensutveckling. Varje individ bör ha 1 till 1,5 timmar i veckan till detta, säger Carina Jansson.
- Läget är nu så allvarligt att Läkemedelsverkets i sina inspektioner måste kontrollera hur personalen kan hålla sig à jour inom läkemedelsområdet. Det måste gälla både receptbelagda och receptfria läkemedel. Därutöver behöver vi inrätta en nationell kunskapsplattform, som innehåller oberoende läkemedelsinformation för de anställda oavsett vilken kedja de arbetar i.
Farmaciförbundet lägger idag fram 10 åtgärder för en förbättrad kompetensutveckling, se bilaga.
Läs hela rapporten: https://www.farmaciforbundet.se/currentSite/public/files/433/Farmaciforbundet_Kompetensbarometern2011_rapport.pdf För mer information kontakta: Carina Jansson, apotekstekniker, ordförande Farmaciförbundet, 070 677 13 13 Gunilla Andersson, receptarie, vice ordförande Farmaciförbundet, 070 314 21 30 Åsa Norrman-Grenninger, kanslichef, 070 620 74 71 Carl von Scheele, pressansvarig, 070 537 84 26

Bilaga.

Tio förslag för en förbättrad kompetensutveckling på apotek För att komma tillrätta med apotekskedjornas allvarliga brister föreslår Farmaciförbundet åtgärder enligt tio punkter.

1. Inrätta en nationell kunskapsplattform En kunskapsportal med tillgång till oberoende information om läkemedel bör inrättas, som alla medarbetare på apotek ges tillgång till. 2. Bemanna så att tid finns för kompetensutveckling Apoteken har ansvar för en tillräcklig bemanning så att kompetensutvecklings kan hinna genomföras och patientsäkerheten därmed värnas. 3. Avsätt tid för kompetensutveckling Alla medarbetare måste få tid avsatt för kompetensutveckling. Tiden ska vara schemalagd utanför öppethållandet.
4. Upprätta individuella kompetensutvecklingsplaner Varje anställd har kollektivavtalsreglerad rätt till en individuell kompetensutvecklingsplan. Arbetsgivarna ska omgående upprätta individuella kompetensutvecklingsplaner.
5. Ge Läkemedelsverket i uppdrag att undersöka kompetensutveckling Inom ramen för sitt inspektionsuppdrag bör läkemedelsverket få i uppdrag att granska kompetensutvecklingen för all personal på apoteken.
6. Kompetensutveckling utanför arbetstid bör ersättas Kompetensutveckling för att hålla sig à jour och upprätthålla sin kompetens och som genomförs utanför arbetstid ska ersättas som arbetad tid enligt gällande kollektivavtal.
7. Använd utvecklingssamtalen Företagen måste regelbundet genomföra utvecklingssamtal och under dessa planera och följa upp kompetensutveckling.
8. Ge tillgång till datorer för kompetensutveckling Medarbetarna bör garanteras tillgång till datorer så att de kan genomföra kompetensutveckling via nätet.
9. Utgå från medarbetarnas behov Det finns ett stort glapp mellan den kompetensutveckling som medarbetarna efterfrågar och de insatser som arbetsgivarna erbjuder.
10. Fokusera på patientsäkerhet och kompetensutveckling under 2012 De läkemedelsansvariga bör få i uppdrag att under 2012 särskilt fokusera på patientsäkerhet utifrån personalens möjlighet till kompetensutveckling.

Bilaga.
Några fakta ut Kompetensbarometern.
Resultaten bygger på uppgifter från 945 medlemmar, som har svarat på hela enkäten.
Om möjligheterna till kompetensutveckling: Upplever du att dina möjligheter till kompetensutveckling har blivit bättre eller sämre det senaste året? 7 procent: har blivit bättre 52 procent: har blivit sämre 32 procent: varken bättre eller sämre Upplever du att du har mer eller mindre tid avsatt för kompetensutveckling jämfört med för fem år sedan? Omkring 90 procent av de svarande arbetade i branschen för fem år sedan (853 personer). Av dem upplevde 6,5 procent förbättringar i form av mer tid eller ny tid. Däremot upplevde 50 procent att de fått mindre tid och 24 procent hade förlorat den tid som de hade avsatt till kompetensutveckling för fem år sedan.
Slutsats: 74 procent av de personer som jobbade i branschen för fem år sedan har fått kraftiga försämringar av kompetensutvecklingen. De har antingen förlorat den tid som de tidigare haft för kompetensutveckling eller fått den minskad.
Om kvalitet och säkerhet mot läkemedelskonsumenterna: Upplever du att du får tillräcklig kompetensutveckling för att klara dina arbetsuppgifter på ett sätt som är säkert för läkemedelskonsumenterna? Drygt 80 procent av de svarande i enkäten hanterar läkemedel gentemot kund (770 personer). Av dem svarar 54 procent att de inte får tillräcklig kompetensutveckling för att klara arbetsuppgifterna på ett säkert sätt.
Slutsats: Över hälften av den personal som hanterar läkemedel mot kund anser sig inte få tillräckligt med kompetensutveckling för att klara arbetsuppgifterna på ett säkert sätt mot läkemedelskonsumenterna.

Allmänt om tid för kompetensutveckling: Av alla svarande känner 85 procent att de inte har tillräcklig med tid för kompetensutveckling för att hålla sig à jour i arbetet. 15 procent är nöjda.
Av alla svarande i enkäten hade 52 procent avsatt tid till kompetensutveckling och 48 procent hade ingen tid alls. Av de som har avsatt tid är det mycket vanligt att man inte kan utnyttja all tid på grund av den ansträngda arbetssituationen.

Farmaciförbundet är apoteksbranschens heltäckande fackförbund med alla yrkesgrupper, som konsumenten möter på ett svenskt apotek, representerade. Våra medlemmar arbetar på öppenvårdsapotek, sjukhusapotek, kundcenter, dosenheter, distansapotek och inom branschens produktion och laboratorier. Farmaciförbundet är en Fair Union och ett aktivt medlemsförbund i TCO, Tjänstemännens Centralorganisation.

Taggar: