Försvåra inte facklig utbildning!

Möjligheterna till facklig utbildning kommer att minska om regeringens förslag till förenklad ledighetslagstiftning genomförs. Farmaciförbundet har på sitt förbundsmöte antagit ett uttalande som uppmanar regeringen att dra tillbaka de förslag som slår mot den fackliga utbildningen.

-Frågan om möjligheten för arbetsgivaren att skjuta upp utbildning utan att ange skäl samt att ta bort arbetstagarorganisationernas tolkningsföreträde ser vi som ett direkt angrepp i syfte att försvaga de fackliga organisationerna. Samma gäller regleringen att en anställd facklig medlem ska meddela arbetsgivaren senast två månader i förväg om att delta i facklig utbildning på arbetstid. Det innebär att ingen ersättare kan hoppa in om en medlem skulle bli sjuk eller få förhinder att delta.
I samband med uttalandet beslutade förbundsmötet att ge i uppdrag till förbundet ombud på TCO-kongressen att uppmana TCO att anta ett uttalande i samma anda.
-Detta är en mycket viktig fråga som vi tar med oss till TCO-kongressen, säger Farmaciförbundets ordförande Carina Jansson.

Uttalandet i sin helhet finns i bilaga.

Kontaktuppgifter: Carina Jansson, Farmaciförbundets ordförande, 070 677 13 13

Åsa Norrman-Grenninger, kanslichef, 08 31 45 92