Kompetens en hjärtefråga för fackstyrelse i Hjärtat

Report this content

Apotekstekniker Eva Strach Carlsson från Göteborg blir ordförande för Farmaciförbundets nybildade företagsavdelning i apotekskedjan Hjärtat. I dag tar Hjärtat över driften av 196 apotek och i morgon ytterligare 10, och Farmaciförbundets nya avdelningsstyrelse är redan på plats.

- I den enkätundersökning som Apotek Hjärtat låtit göra bland kunderna* är det tydligt att rådgivningen och personalens kompetens är mycket viktig för kunderna. Det stämmer väl överens med den bild vi som arbetar på apoteksgolvet har. Vi i Farmaciförbundet kommer naturligtvis att arbeta för att företaget satsar resurser på en hög kvalitet på de här områdena, säger Eva Strach Carlsson.
Hjärtat tar över 206 apotek runt om i Sverige och Farmaciförbundets avdelningsstyrelse finns också spridd över landet. Nu påbörjas arbetet att även bilda klubbar på enskilda apotek.
- Vi i Farmaciförbundet jobbar för schysta och rättvisa villkor, både för våra medlemmar och för läkemedelskonsumenterna. Det kommer prägla vårt fackliga arbete även på Hjärtat, säger Eva Strach Carlsson.

Styrelsen Farmaciförbundet Hjärtat:

Ordförande Eva Strach Carlsson, arbetar på nuvarande Apoteket Vasen, Göteborg Mobilnummer 070 521 68 21

Vice ordförande Ann-Katrin Westermark, Apoteket Ugglan Lasarettet, Skellefteå 0730 386698 Förhandlingsansvarig Britten Hallenborg, Apoteket Lejonet Smedjegatan, Jönköping 070 4533046 Kassör Christine Pettersson, Apoteket Kvarnen, Solna Arbetsmiljöansvarig Barbro Persson, Apoteket Berguven Bergvik köpcenter, Karlstad Biträdande Arbetsmiljöansvarig Birgitta Larsson, Apoteket Svalan Nyhems torg, Halmstad Ledamot/Webbansvarig Angelika Eriksson, Apoteket Lejonet Smedjegatan, Jönköping Ledamot Katarina Åberg, Apoteket Enhörningen Krukmakargatan, Stockholm

För mer information, kontakta Farmaciförbundets pressansvariga Ewa-Maria Kriegholm. Tel 08 31 64 10, 070 685 33 05. Mejl emk@farmaciforbundet.se

* Enkäten som är utförd av United Minds på uppdrag av Apotek Hjärtat visar bland annat att det allmänheten funderar mest på i samband med omregleringen är ”kompetensen hos de anställda”. 45 procent uppgav det som en viktig fråga.
När allmänheten fick välja vilka tjänster som apoteken helst ska satsa på, hamnar längre öppettider i topp. 54 procent av svenska folket vill ha utökade öppettider på helgerna, medan 51 procent vill ha längre öppettider på vardagar. 42,4 procent vill se snabbare service och 41,1 procent prioriterar ”personlig rådgivning kring mina läkemedel”. 35,4 procent vill ha bättre utbildad och kompetent personal. 24,6 procent önskar telefonrådgivning dygnet runt.