Kraftigt försämrad arbetsmiljö på apotek sedan marknaden omreglerades

De anställda har fått betala ett högt pris för omregleringen av apoteksmarknaden med kraftigt försämrad arbetsmiljö. Två tredjedelar av de anställda tycker att den har försämrats det senaste året. Situationen är så dålig att bara en anställd av fyra skulle rekommendera någon de känner att jobba i branschen. Det visar årets arbetsmiljöbarometer från Farmaciförbundet.

Farmaciförbundet har mätt arbetsmiljöklimatet i apoteksbranschen. En allt större andel av de anställda upplever stora brister och många känner av den ansträngda arbetsmiljön i både kropp och själ.

− Jag tycker detta är väldigt allvarligt med tanke på att vi förra året gjorde vi en specialkörning av motsvarande undersökning och presenterade företagspecifika resultat för respektive företagsledningarna. Ändå ledde detta inte till några åtgärder, utan siffrorna i årets undersökning har blivit ännu sämre, säger Carina Jansson, ordförande Farmaciförbundet.

− Vi tänker även i år presentera de företagsspecifika resultaten för ledningarna och kommer i samband med detta ställa hårdare krav på åtgärder och hoppas att det leder till resultat denna gång.

Arbetsmiljöbarometern visar att 75 procent av de anställda känner sig slitna efter arbetsdagens slut och 79 procent anser att arbetsklimatet har blivit tuffare.

Stressnivån är så hög och bemanningen så slimmad att varje dag måste många anställda avstå från sin lunchrast. Var femte anställd upplever detta minst en gång i veckan.

Rådgivning till kunder om läkemedel är en viktig arbetsuppgift för många anställda, men nära två tredjedelar av dem (61 procent) anser sig inte ha tillräckligt med tid för detta. Bland receptarierna oroar sig mer än var tredje (38 procent) över att recepthanteringen inte har gjorts på ett korrekt sätt på grund av tidsbrist.

Därtill upplever 70 procent av personalen problem med krånglande IT-system som ökar stressnivån.

En väldigt stor andel av de anställda vittnar om kroppsliga och själsliga besvär på grund av den dåliga arbetsmiljön. Symptomen är allmän oro (43 proc.), irritation på omgivningen (50 proc.), sömnproblem (46 proc.) och olika fysiska besvär (46 proc.).

Vi i förbundet har valt regionala arbetsmiljöombud som ska samverka med arbetsgivarna på de apotek där man saknar lokala arbetsmiljöombud och där samverkan inte fungerar. Det gör vi för att vi är bekymrade över att arbetsmiljölagens intentioner inte uppfylls på många apotek, säger Ann Lind, ombudsman med ansvar för arbetsmiljöfrågor.

− För medlemmar är måttet rågat efter ett par år med stora arbetsmiljöproblem. Om arbetsgivarna inte tar problemen på allvar blir vi tvingade att koppla in Arbetsmiljöverket, våra medlemmar har rätt till en bra arbetsmiljö.

Mer information:

Carina Jansson, förbundsordförande, mobil: 070 – 677 13 13.

Åsa Norrman-Grenninger, kanslichef, 070 – 620 74 71

Ann Lind, ombudsman, mobil: 070 – 299 60 31