• Farmaciförbundet/

Unga i Hälsingland har störst kunskap om kollektivavtalets betydelse för pensionen - ändå underskattas värdet av drygt en tredjedel

NOVUS Opinion har på uppdrag av TCO-förbundens initiativ Facketförändras.nu tagit fram en undersökning om pension och kollektivavtal bland unga 20-35 år. Resultaten visar bland annat att 68 procent (snittet är 74 procent) av unga i Dalarna inte känner till eller underskattar hur mycket de måste spara till sin pension om de saknar kollektivavtal.

- Med kollektivavtal får den anställde automatiskt avsättningar till tjänstepension och därmed ett viktigt tillägg till den statliga grundpensionen, säger Carina Jansson, ordförande i Farmaciförbundet och även ordförande i förbundets avdelning Gävle-Dala där Hälsingland ingår. Att det är så få som känner till kollektivavtalets värde för pensionen visar att vi från fackets sida måste bli bättre på att kommunicera fördelarna med att omfattas av ett kollektivavtal. Undersökningen visar också att 71 procent av unga i Hälsingland tycker att kollektivavtal på den egna arbetsplatsen är ganska eller mycket viktigt (snittet är 68 procent).

I hela befolkningen tycker 70 procent att det är mycket eller ganska viktigt med kollektivavtal. Unga kvinnor är mer positiva till kollektivavtalet än unga män, 72 procent vs. 64 procent.

- Jag tror att förklaringen ligger i att kvinnor i större utsträckning än män jobbar i offentliga sektorn, det vill säga på arbetsplatser med kollektivavtal, säger Carina Jansson. De ser därmed tydligt fördelarna, till exempel att pensionen blir flera tusen kronor högre.

Carina Jansson arbetar till vardags på Apoteket Kronan i Avesta, ett av de apotek som blir kvar i Apoteket AB vid avregleringen av apoteksmarknaden. - Nu gäller det för oss i facket att kämpa för att det sluts kollektivavtal på de apotek som säljs ut, 12 av dem ligger i Hälsingland, och på de nya apotek som kan komma att öppnas. Det är oerhört viktigt för att få schysta villkor för våra medlemmar, inte minst när det gäller pensionerna.

Facketförändras.nu är ett initiativ av TCO-förbunden som syftar till att utveckla fackens arbete och samtidigt synliggöra värdet av vara medlem. Förbunden vill framförallt skapa en dialog med unga och välutbildade om vad de förväntar sig av fackliga organisationer oavsett om de idag är medlemmar eller inte. Läs mer på www.facketforandras.nu.

För kommentar: Carina Jansson, Farmaciförbundets ordförande och ordförande i Farmaciförbundet Gävle-Dala, tfn: 070-677 13 13

bilaga: Korta fakta om kollektivavtal och pensioner

Den som tjänar 25 000 kronor och har kollektivavtal kommer efter 40 års arbete att ha ett tjänstepensionskapital på totalt ca 1,5 miljoner kronor. Exemplet bygger på en tillväxt på 6,5 procent på insatt kapital. Den som inte har kollektivavtal får spara ihop tjänstepensionen själv eller kolla att arbetsgivaren betalar någon form av individuellt avtalad tjänstepension. I tabellen anges hur mycket man minst måste spara per månad för att få ihop 1,5 miljoner kronor till man är 65 år. Den som börjar spara senare i livet måste spara mer. Vill man ha mer som pensionär får man också spara mer.

Nedan anges hur mycket en person minst måste spara per månad fram till den dag han/hon är 65 år och saknar kollektivavtal nu, eller gjort det under sina tidigare anställningar, och om arbetsgivaren inte betalat in någon tjänstepension tidigare. Observera att den som skall spara själv eller arbetar hos en arbetsgivare som har en individuell lösning för tjänstepensionerna får betala högre avgifter (som ej är inräknade i tabellen) då de kollektivt förhandlade avgifterna är betydligt lägre.

Jag är… ..och måste minst spara/månad till jag är 65 år.
25 år 1 120 kr 30 år 1 500 kr 35 år 2 000 kr 40 år 2 800 kr 45 år 4 100 kr 50 år 6 160 kr 55 år 10 600 kr

Personen med kollektivavtal har fler förmåner I paketet som en person med kollektivavtal har ingår inte bara den rena tjänstepensionen. Totalt betalar arbetsgivaren 1 198 kronor i avgift för den s k ITP-1 (premiebestämd tjänstepension) och där ingår premiebefrielseförsäkring, ålderspension och sjukpension (som ger inkomster om man blir sjukskriven någon gång under sitt arbetsliv). Ett liknande individuellt tecknat försäkringspaket skulle kosta mellan 1 600 till 2 500 kronor i månaden för en person med en månadslön på 25 000 kronor.

Källa: Alecta och Folksam

Korta fakta om kollektivavtalet Ett kollektivavtal är ett skriftligt avtal mellan arbetsgivare och anställdas fackliga organisationer. Avtalet reglerar löner, anställningsvillkor och exempelvis medbestämmande. Kollektivavtalet anger lägsta nivå för vad som ska gälla och ger stort utrymme för individuella avtal mellan arbetstagaren och arbetsgivaren. Ett kollektivavtal handlar inte bara om lön, utan tar upp mycket annat som rör ditt arbetsliv, som till exempel anställningsformer, övertidskompensation, jourtid, restidsersättning, semester, sjuklön och ledighet. De ekonomiskt största förmånerna i avtalen är tjänstepension och försäkringar.
På ett företag utan kollektivavtal behöver arbetsgivaren bara förhandla före uppsägning. Alla andra viktiga förändringar kan arbetsgivaren ensam besluta om. Personalen kan plötsligt få veta att de ska arbeta med andra arbetsuppgifter eller i nya lokaler nästa vecka. 92 procent av alla anställda i Sverige omfattas av kollektivavtal. Det täcker allt från ett enskilt företag till en hel bransch. Alla stora företag och hela offentliga sektorn har kollektivavtal, men många småföretag saknar avtal. På privata industri- och tjänstesektorn och i storstäderna är kollektivavtalstäckningen betydligt lägre.