Farsta Centrum utsett till Stockholms bästa köpcentrum

Farsta Centrum har placerat sig på första plats i en undersökning av StorStockholms köpcentrum och gallerior. Det är stockholmarna själva som fått sätta betyg och utsett Farsta Centrum till ’Stockholms bästa köpcentrum’.

38 köpcentrum och gallerior har bedömts Undersökningsföretaget ISI Wissing har för sjätte året i rad på eget initiativ genomfört undersökningen ’StorStockholm idag’ där sammanlagt 38 köpcentrum och gallerior ingår. De 10 främst rankade är: 1. Farsta Centrum 2. Kista Galleria 3. Täby Centrum 4. Åhléns City 5. NK 6. Solna Centrum 7. Gallerian 8. Forum Nacka 9. Västermalmsgallerian 10. Skärholmen Centrum Målgrupp och frågeområden Målgruppen i undersökningen består av ett slumpmässigt urval av personer mellan 15-74 år som är bosatta i Stockholms län. Undersökningen genomfördes under november-december 2004 och bedömer kännedom, helhetsvärderingar och köpcentrumens egenskaper som t ex utbud av butiker, öppettider, trivsel, marknadsföring och tillgänglighet. Farsta Centrum har fått det högsta helhetsbetyget och utmärker sig särskilt starkt inom områdena: utbud av butiker, trafikförbindelser/tillgänglighet, trivsel/trygghet och reklam. Prisbelönat köpcentrum Det är inte första gången som Farsta Centrum fått en utmärkelse. Redan 1999 tilldelades centrumet det prestigefyllda ’European Shopping Center Award’ av den internationella köpcentrumorganisationen International Council of Shopping Centers. Åren 1999 och 2000 utsågs man dessutom till ’Årets Köpcentrum’ av Svensk Handel. Utmärkelsen ’Stockholms bästa köpcentrum’ fick Farsta Centrum senast 2002.