Tårtpapper, våffla, teak och granit

Pressinformation 2005-08-25 Farsta Centrum- 45 åring med kultstatus Tårtpapper, våffla, teak och granit Farsta Centrums firar 45-år med stolthet över sitt kulturarv, med den för tiden vågade och visionära arkitekturen. Från och med den 27:e augusti bjuder Farsta Centrum på arkitektur- och kulturvandringar varje lördag under september och oktober. Alla är välkomna att lyssna och lära om hur de karaktäristiska fasaderna fick sina namn, t ex tårtpappret som skapade rabalder långt utanför Sveriges gränser. Idén och inspirationen till arkitektur-vandringarna är sprunget ur ett digert arkivmaterial med bilder och personliga berättelser från de eldsjälar som var med och skapade Farsta Centrum. Vandringarna ingår som en del i Designårets program. - Vi är stolta och glada över att få ta del av alla historier om Farsta som många initierade personer som var med från början så generöst delat med sig av i sina berättelser. Nu vill vi gärna sprida detta till alla som är intresserade av vår arkitektur och historia, säger Susanne Broman Kjulsten, centrumchef för Farsta Centrum och initiativtagare till projektet. Visionernas tid Farsta Centrum är ett av de första ABC- samhällena som erbjöd Arbete, Bostad och Centrum. 10 000 lägenheter byggdes och arbetsplatser skapades, förutsättningarna för det så kallade ABC-samhället. Centrumbygget uppmärksammades långt utanför Sveriges gränser. Farsta Centrum var ett enastående projekt som bara tog två år att fullfölja tack vare erfarenheter från det spektakulära Vällingby Centrum. Arkitekturen i Farsta var modernistisk och lekfull, framtiden hade kommit till lilla Sverige för att stanna. Inflyttningen skedde från 1960 och många av dem som flyttade in bor kvar i ännu i dag. Starkt stöd från politiker och samhälle De politiker i Stockholm som beslutade att privata företagare skulle få planera det nya köpcentrumet i Farsta hade stora visioner och stort mod. Det var den välkände och initiativrike byggherren Olle Engqvist som lyckades övertyga kommunherrarna i Stockholms stad att bygga Farsta Centrum med privata intressen. Backström & Reinius var den drivande arkitektfirman i projektet. Många välkända butiker och verksamheter slogs om att få etablera sig i det nya centrumet i Farsta. Historien möter nutiden Några av de personer som var delaktiga i tillkomsten av Farsta Centrum var; Torsten Westman, fd stadsbyggnadsdirektör, Bengt Edlund fd arkitekt hos Backström & Reinius, Samuel Strandberg fd vice ordförande i Stockholms kommunfullmäktige och Arne T. Bergqvist fd vd i Farsta Centrum AB. De har på ett fängslande och fascinerande sätt berättat om sina erfarenheter. – Historien ger perspektiv på dagens behov, och det tycker vi är viktigt. Samspelet mellan de boende och de kommersiella intressena är lika aktuellt för invånarna idag som då. Vi är glada att Torsten, Bengt, Samuel och Arne fortfarande har ett engagemang för den här delen av staden och att de delar med sig av sina erfarenheter med sådan entusiasm, detaljkännedom och engagemang, säger Susanne Broman Kjulsten. Farsta Centrum behåller tätpositionen Idag, 45 år senare, är Farsta Centrum ett av Stockholms största köpcentrum med en mångfald av butiker där personlighet och inspiration är ett signum. Här finns både små unika familjeföretag och välkända kedjor. Tillbyggnad och renovering har skett, senast 1998 då en inomhusgalleria skapades av Einar Aakerøy från arkitektkontoret Aakerøy, Moe & Bowe. Idag ägs och förvaltas Farsta Centrum av Atrium Fastigheter AB som har nya vyer och visioner i åtanke för att i framtiden vidare utveckla Farsta Centrum. Arkitektur- och kulturvandringar i Farsta Centrum 27/8- 30/10 varje lördag och söndag kl 14.00. Den 27/8 och 28/8 även kl 15.30. Guider: från Konstvandringar Stockholm. Samling vid Informationsdisken intill McDonalds, en kvart före utsatt tid. Ingen föranmälan behövs. Turerna pågår ca en timme och är gratis. En fotoutställning med bilder från arkiven visas i Farstagången 1-9, där visas även en film om Farsta ”Psykosfär” från 1965 av dokumentärfilmaren Eric M Nilsson med musik specialskriven av Robert Broberg. För mer information, kontakta: Susanne Broman Kjulsten Telefon: 08- 683 14 23 eller 0703- 41 54 20 E-post: susanne.broman.kjulsten@atriumfastigheter.se Bilder och pressmaterial: Camilla Julner, Prat PR Telefon 08- 587 510 45 eller 0708- 67 26 86 E-post: camilla.julner@prat.se Farsta Centrum är med sina 150 butiker ett av Stockholms ledande köpcentrum. År 2004 hade Farsta Centrum drygt 15 miljoner besökare och omsatte 1,7 miljarder kronor. Farsta Centrum ägs och förvaltas av Atrium Fastigheter AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=124413&fn=wkr0007.pdf