• Fascom/

Fascom utsett till ett av Europas snabbast växande företag av Financial Times – Ska förändra byggmarknaden

Report this content

Med en omsättning på nästan 60 miljoner SEK tre år efter starten utsågs Fascom tidigare i år till ett av Europas snabbast växande företag av Financial Times.

– Utmärkelsen är jättekul och bekräftar vår vision om att bli en självklar partner för leverans av byggmaterial. Vi har varit vinstdrivande från dag ett och är självfinansierade. Planen framåt är nu att ta in kapital, växa internt och bredda kundbasen. Vi ser fram emot att växa och fortsätta jobba mot att förbättra byggmarknaden, säger Alexej Fashutdinov, VD för Fascom.

Trots en omsättning på nästan 60 miljoner SEK består Fascom idag endast av de tre grundarna: bröderna Alexej Fashutdinov och Jan Faselius samt vännen Marjan Mickoski.

– Vi är ett tight team som kompletterar varandra bra. Med en stor förståelse kring byggbranschens låga digitaliseringsgrad, höga utsläpp och byggkostnader i kombination med svårigheterna att hitta rätt material och sedan få dessa material levererade insåg vi att det fanns ett hål på marknanden som vi ville fylla. Därför byggde vi en plattform som förenar allt som är kopplat till materialleverans: från beställning och leverans av byggmaterial till logistiktjänster, dokumenthantering och projektverktyg för byggbolagen där de kan följa helheten under projektets gång. Vi drivs kort och gott av att skapa en hållbar och effektiv byggsektor, säger Alexej Fashutdinov.

Fascoms lösning är utvecklad i nära dialog med byggföretag, arkitekter, konstruktörer och leverantörer för att effektivt kunna svara upp på de reella behov som finns och effektiviserar hela byggprocessen. Resultaten innebär nya möjligheter inom byggsektorn med effektivare materialflöden, bättre totalekonomi och sänkta byggkostnader.

– Lösningen är banbrytande i den annars mycket traditionella byggbranschen och skapar helt nya möjligheter där vi exempelvis kan vara 300 % mer effektiva än motsvarande marknadsspelare genom att ha en teknik som gör flödet mer effektivt, optimerar frakter och minimerar antalet butiker.
Tekniken hjälper kunderna att hitta rätt byggmaterial på ett nytt, enkelt och kostnadseffektivt sätt och gensvaret från användare har varit mycket positivt.
Det är roligt att kunna berätta att flera av Sveriges största byggbolag redan använder Fascom med goda resultat, exempelvis vid tunnelbaneutbyggnaden i Stockholm, berättar Alexej Fashutdinov.

Byggmarknaden i Europa omsätter 1,7 biljoner euro varje år och materialkostnaderna är i snitt 40–45 % av ett projekt.

– Det är en enorm marknad vi adresserar. Det ger oss en byggmaterialmarknad som årligen omsätter runt 600–700 miljarder euro, där vi knappt skrapat på ytan. Vi ser fram emot att växa och ta fler marknadsandelar, både i Sverige och Europa, säger Alexej Fashutdinov.

Frågor och mer information:

Alexej Fashutdinov, vd på Fascom: 073-0716880, alexej.fashutdinov@fascom.se.

Presskontakt: Terese Salzberger, 072-325 01 13, terese.studiolemon@gmail.com och Sanna

Bergling, sanna.studiolemon@gmail.com.

Om Fascom

Fascoms unika B2B-plattform hanterar alla utmaningar kopplade till materialinköp. Som heltäckande materialleverantör vill vi göra det enkelt för dig som kund att fokusera på det som ni kan bäst – genomföra byggprojekt. I vår egenutvecklade plattform kan ni samla ert team, avropa material, driva och följa upp ert projekt från början till slut på samma plats, logistikkoordinera och utnyttja en mängd andra tjänster som hjälper er att lyckas. Genom att förena djupgående marknadskunskap, intelligent teknik och kreativt tänk är vårt mål att skapa morgondagens samhälle och förenkla en komplex värdekedja. https://www.fascom.se/