Årsstämma i Fastighets AB Balder (publ)

Fastighets AB Balders årsstämma ägde rum i Göteborg den 26 maj 2009. Stämman öppnades av Christina Rogestam som också utsågs till ordförande av stämman. VD Erik Selin redogjorde för bolagets verksamhet under 2008. Stämman fastställde bokslutet för 2008 och beslutade om ansvarsfrihet för styrelsen och VD. Vidare beslutade stämman att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret. Stämman beslutade att ett fast styrelsearvode om sammanlagt 325.000 kr skall utgå, att fördelas med 100.000 kr till styrelsens ordförande och 75.000 kr övriga styrelseledamöter som inte är fast anställda i bolaget. Stämman beslutade välja om styrelseledamöterna Christina Rogestam, Erik Selin, Fredrik Svensson och Sten Dunér samt att som ny styrelseledamot välja Anders Wennergren. Till styrelseordförande utsågs Christina Rogestam. Stämman beslutade att välja Öhrlings PriceWaterhouseCoopers till revisor med Bengt Kron som huvudansvarig revisor. Årsstämman beslutade att valberedningen skall bestå av en representant för envar av de två största aktieägarna eller ägarkonstellationerna jämte Lars Rasin, som företräder övriga aktieägare, som ordförande. Stämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Stämman beslutade om ändring av bolagsordningens § 7 enligt styrelsens förslag. Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under tiden till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, kunna besluta om en nyemission av aktier B motsvarande högst tio procent av befintligt aktiekapital. Stämman beslutade dessutom att bemyndiga styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier av serie B. Bemyndigandet får utnyttjas vid ett eller flera tillfällen dock längst intill nästa årsstämma 2010. Denna information är sådan som Fastighets AB Balder (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen har offentliggjorts kl 14.00 den 26 maj 2009.