Årstämma i Fastighets AB balder (publ)

Fastighets AB Balders årsstämma ägde rum i Göteborg den 11 maj 2020.

Stämman öppnades av advokaten Marek Zdrojewski, som också utsågs till ordförande på stämman.

VD Erik Selin redogjorde för bolagets verksamhet under 2019.

Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2019 och beslutade om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och VD.

Vidare beslutade stämman att ingen utdelning ska lämnas till aktieägarna.

Stämman beslutade att ett fast styrelsearvode om sammanlagt 560 000 kr ska utgå, att fördelas med 200 000 kr till styrelsens ordförande och 120 000 kr till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget.

Stämman beslutade att arvode till bolagets revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Stämman beslutade välja om styrelseledamöterna Christina Rogestam, Erik Selin, Fredrik Svensson, Sten Dunér och Anders Wennergren. Till styrelseordförande utsågs Christina Rogestam.

Stämman beslutade att valberedningen ska bestå av två representanter, utsedda av de två största aktieägarna eller ägarkonstellationerna jämte Lars Rasin, som ordförande. Valberedningens sammansättning skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2021.

Stämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Stämman beslutade om ändringar av bolagsordningen innefattande vissa redaktionella ändringar men även att styrelsen får samla in fullmakter och besluta att aktieägare ska kunna rösta per post före stämman.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, kunna besluta om en nyemission av högst 20 000 000 aktier i serie B, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Stämman beslutade vidare att under tiden fram till nästa årsstämma, bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, dels besluta om förvärv av egna aktier av serie B men att innehavet av egna aktier i bolaget sammantaget inte får överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget, dels besluta om att överlåta bolagets innehav av egna aktier av serie B.

Med anledning av rådande situation med Coronavirus och risk för smittspridning vidtog bolaget ett antal åtgärder i syfte att begränsa riskerna och möjliggöra för aktieägarna att trots rådande omständigheter, kunna delta i stämman. Anförandet av bolagets verkställande direktör spelades in och kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida, balder.se.

Ekonomidirektör Magnus Björndahl, telefon 0735-58 29 29

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som med lokal förankring ska möta olika kundgruppers behov av lokaler och bostäder. Balders fastighetsbestånd hade per 31 mars 2020 ett värde om 151,2 Mdkr (123,2). Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Box 53 121, 400 15 Göteborg
balder.se