Balder fortsätter att koncentrera fastighetsbeståndet och säljer sex fastigheter

Fastighets AB Balder har i fyra olika transaktioner sålt sex stycken kommersiella fastigheter för ett försäljningsvärde om 99 Mkr, vilket överstiger redovisat värde med 11 Mkr motsvarande 12,2%. Frånträde av fastigheterna sker i kvartal ett 2011 för en av fastigheterna och under kvartal fyra 2010 för resterande fem fastigheter.

De sålda fastigheterna avser Lästen 2 i Falkenberg, Inlagan 18 i Halmstad, Åängen 6 i Eksjö, Merkurius 1 i Borås, Solrosen 6 i Borås och Näckrosen 4 i Borås. Fastigheterna har en total uthyrningsbar yta om ca 16 000 kvm.

"Balders försäljningar är ett bra tecken på att det går att hitta affärsmöjligheter och det känns glädjande att vi har lyckats avyttra fastigheter till ett värde som sammantaget överstiger redovisat värde med ca 12 %", säger Balders VD Erik Selin i en kommentar.

Ekonomidirektör Magnus Björndahl, telefon 0735-58 29 29

Informationen är sådan som Balder skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 november 2010 kl 15.00.

Box 53121, 400 15  Göteborg
Tfn 031-10 95 70
Org. nr 556525-6905, Säte Göteborg

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som med lokal förankring skall möta olika kundgruppers behov av lokaler och bostäder. Balders fastighetsbestånd hade per 30 september 2010 ett verkligt värde om 14,2 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap.