Balder förvärvar fastigheter i centrala Göteborg

Balder har via bolag förvärvat fastigheterna Inom Vallgraven 8:1 och 8:20, belägna bredvid NK på bästa kommersiella läge på Östra Hamngatan i centrala Göteborg. Fastigheterna har i affären åsatts ett värde om 155 Mkr och säljare är ett flertal privatpersoner. Förvärvet är i linje med Balders strategi att koncentrera det kommersiella beståndet till attraktiva lägen i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Fastigheterna kompletterar Balders befintliga bestånd väl och vi bedömer att det finns utvecklingspotential på både intäkts- och kostnadssidan. ”Det känns glädjande att vi har kunnat utöka vårt bestånd inom Vallgraven med två ytterligare mycket fina butiksfastigheter. Fastigheter i attraktiva lägen med bra hyresgäster förstärker vårt redan stabila kassaflöde”, säger Balders VD Erik Selin. För ytterligare information, vänligen kontakta VD Erik Selin, telefon 0706-07 47 90 eller Ekonomidirektör Magnus Björndahl, telefon 0735-58 29 29 Denna information är sådan som Fastighets AB Balder (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen har offentliggjorts kl 14.00 den 3 maj 2010.