Balder förvärvar fastigheter Inom Vallgraven i centrala Göteborg

Balder har träffat avtal om förvärv av åtta fastigheter via bolag av GE Capital Real Estate. Genom förvärvet förstärker Balder sitt fastighetsbestånd Inom Vallgraven i Göteborg. Av de förvärvade fastigheterna motsvarar Inom Vallgraven 33:7, 36:4 och 58:6 ca 80 % av värdet. Övriga förvärv avser två fastigheter i Olskroken, Olskroken 10:5 och 25:11 samt tre fastigheter i Mölndal, Stockrosen 3, 6 och 10. Fastigheterna har i affären åsatts ett värde om drygt 600 Mkr och har en uthyrningsbar area om ca 42 000 kvm. Tillträde kommer att ske i kvartal 1, 2011.

”Det känns mycket bra att ytterligare ha förstärkt vår position Inom Vallgraven med tre riktigt fina fastigheter och dessutom är det extra glädjande att göra affären med GE, som är en av våra samarbetspartners. Förvärvet ligger i linje med Balders strategi att koncentrera det kommersiella innehavet till attraktiva lägen i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö”, säger Balders VD Erik Selin.

Ekonomidirektör Magnus Björndahl, telefon 0735-58 29 29

Informationen är sådan som Balder skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 december 2010 kl 12.00.

Box 53121, 400 15  Göteborg
Tfn 031-10 95 70
Org. nr 556525-6905, Säte Göteborg

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som med lokal förankring skall möta olika kundgruppers behov av lokaler och bostäder. Balders fastighetsbestånd hade per 30 september 2010 ett verkligt värde om 14,2 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Small Cap.