Balder förvärvar ytterligare 22,9 procent av SATO

– ger i uppdrag till Carnegie och SEB att utreda förutsättningarna för att genomföra en riktad nyemission i syfte att delfinansiera förvärvet

EJ FÖR DISTRIBUTION ELLER OFFENTLIGGÖRANDE, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN, JAPAN ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD SKULLE VARA OLAGLIG

Förvärvet och dess övergripande effekter i sammandrag

• Balder kommer efter Förvärvet äga 53,3 procent av utestående aktier och röster i SATO, varvid Balder kommer att konsolidera SATO i koncernens räkenskaper från och med årsskiftet 2015/2016
  • Fastighetsvärde, pro forma per 30 september 2015, uppgår till cirka 67 Mdr SEK – en ökning med cirka 27 Mdr SEK jämfört med 30 september 2015
  • Belåningsgraden, avseende räntebärande skulder hänförliga till förvaltningsfastigheter, pro forma per 30 september 2015 sjunker till cirka 49 procent
  • Andelen bostäder pro forma per 30 september 2015 inklusive bostadsprojekt uppgår till 65 procent – en ökning från 41 procent per 30 september 2015
  • Hyresvärdet pro forma per 30 september 2015 uppgår till 5 358 MSEK – en ökning från 2 795 MSEK per 30 september 2015

Bakgrund till Förvärvet

Balder har under de senaste 10 åren vuxit till att bli ett av de största noterade fastighetsbolagen i Skandinavien med ett fastighetsvärde om cirka 40 Mdr SEK. Allt eftersom bolaget har växt, har även marknader i angränsande länder blivit alltmer intressanta då bland annat dessa fastighetsmarknader utgör logiska komplement till den svenska fastighetsmarknaden i allmänhet och till Balder i synnerhet. Under 2010 gjordes det första fastighetsförvärvet i Danmark och under 2014 det första fastighetsförvärvet i Finland.

Den 1 april 2015 genomförde Balder det första förvärvet av aktier i SATO motsvarande 21 procent av utestående aktier och röster. Balder har härefter successivt förvärvat ytterligare aktier i SATO och det totala innehavet av aktier och röster i SATO uppgick innan Förvärvet till 30,4 procent.

Sedan det initiala förvärvet har Balders kunskap och uppskattning av såväl SATO som dess ledning och organisation fördjupats och stärkts. Balders uppfattning och övertygelse är att SATO är ett mycket välskött bostadsfastighetsbolag med högkvalitativa fastigheter i bra lägen som kompletterar Balders befintliga verksamhet och fastighetsportfölj. Balder har därför idag avtalat om att förvärva ytterligare aktier i SATO från Varma och Balders ägande i SATO uppgår efter Förvärvet till 53,3 procent av utestående aktier och röster. Köpeskillingen för de idag förvärvade 22,9 procenten uppgår till 235 MEUR (2 212 MSEK). Som en konsekvens av detta kommer Balder från och med årsskiftet 2015/2016 att konsolidera SATO och värdet på Balderkoncernens fastighetsbestånd uppgår pro forma per 30 september 2015 till cirka 67 Mdr SEK.

SATO i korthet

SATO är ett av de största bostadsfastighetsbolagen i Finland. Per 30 september 2015 uppgick det bokförda fastighetsvärdet till 2 836 MEUR (26 696 MSEK), hyresvärde på årsbasis till 265 MEUR (2 493 MSEK) och uthyrbar yta till 1 364 773 kvm.

Fastighetsbeståndet återfinns primärt i Helsingforsregionen men även i Tampere, Turku, Jyväskylä, Oulu och St. Petersburg.