Balder genomför affär med Serneke – köper hotellbyggnad i Karlatornet och säljer byggrätter i Barkarby

Fastighets AB Balder (”Balder”) köper hotellbyggnaden i Karlatornet. Samtidigt säljer Balder 55 000 kvadratmeter byggrätter i Veddesta, Järfälla kommun till Serneke.

Via det gemensamma bolaget Karlatornet AB har Balder och Serneke i början av februari genomfört en försäljning av Karlatornets hotellbyggnad till Balder. Köpeskillingen uppgår till cirka 660 Mkr vilket motsvarar underliggande fastighetsvärde. Balder nyttjar i och med transaktionen sin optionsrätt.

Hotellets yta är cirka 17 000 kvadratmeter och omfattar cirka 300 rum fördelat på 15 våningar. Hyresgäst är Strawberry-koncernen som från och med sommaren 2024 kommer att driva ett Clarion-hotell i byggnaden.

- Vi har en lång historia tillsammans med Petter Stordalen och hans framstående hotellkoncern. Hotellbyggnaden vid Karlatornet framskrider enligt plan och jag är säker på att det blir ett fantastiskt koncept och bidrag till stadsdelen och Göteborg, säger Erik Selin, vd på Fastighets AB Balder.

Affären med Serneke innebär också att Balder säljer tillbaka byggrätter i Södra Veddesta i Järfälla kommun. Området är under omvandling och går nu från ett industriområde till att bli ett modernt bostads- och serviceområde kallat Barkarby City. Serneke har sedan 2017 haft markanvisning för utveckling av sex kvarter i området, varav Balder 2021 köpte byggrätter på tre kvarter. Dessa återgår i och med affären till Serneke för en köpeskilling om 160 Mkr.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Selin, VD, tel. 031-10 95 92, erik.selin@balder.se
Eva Jonasson, Presskommunikatör, tel. 031-10 79 44, eva.jonasson@balder.se
Ola Serneke VD Serneke Invest AB, tel. 031-712 97 05, ola.serneke@serneke.se

Fastighets AB Balder (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Fastighetsbeståndet hade per 30 september 2023 ett värde om 218,6 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Citat

Vi har en lång historia tillsammans med Petter Stordalen och hans framstående hotellkoncern. Hotellbyggnaden vid Karlatornet framskrider enligt plan och jag är säker på att det blir ett fantastiskt koncept och bidrag till stadsdelen och Göteborg.
Erik Selin, VD