Balder köper Berns

Balder har träffat avtal, via en bolagsaffär, om att förvärva fastigheten Katthavet 8 i Stockholm, som inrymmer det anrika nöjespalatset Berns. Fastigheten kommer att tillträdas i slutet av juni och har en uthyrningsbar yta om ca 8 000 kvm. Fastigheten är fullt uthyrd med ett långsiktigt hyresavtal. Parterna har kommit överens om att inte kommunicera den beräknade köpeskillingen för fastigheten.

Förvärvet är i linje med Balders strategi att koncentrera det kommersiella beståndet till attraktiva lägen i storstäderna Stockholm och Göteborg samt Öresundsregionen.

”Det känns angenämt att vi har lyckats förvärva en av de mest välkända kommersiella fastigheterna i Stockholm. Fastigheten har en lång historia och Berns Salonger har sedan 1863 varit en unik mötesplats inom nöjesvärlden”, säger Balders VD Erik Selin.

Ekonomidirektör Magnus Björndahl, 0735-58 29 29

Denna information är sådan som Fastighets AB Balder (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen har offentliggjorts kl 08.30 den 10 maj 2011.

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som med lokal förankring skall möta olika kundgruppers behov av lokaler och bostäder. Balders fastighetsbestånd hade per 31 mars 2011 ett värde om 16,8 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap.

Box 53121, 400 15  Göteborg