Balder offentliggör riktad nyemission om 35 miljoner aktier av serie B och tillförs härigenom knappt 1,8 Mdkr

Fastighets AB Balder (publ) (”Balder”) har med bemyndigande från styrelsen genomfört en riktad nyemission om 35 000 000 aktier av serie B till en teckningskurs om 50,80 kronor per aktie.

Tecknare av nyemissionen är AMF och genom nyemissionen tillförs Balder knappt 1,8 Mdkr.

Kapitalet skall användas för återköp av utestående hybridkapital om EUR 320 miljoner, ursprungligen EUR 350 miljoner 5,5 år non-call, first reset date 7 mars 2023 (ISIN: XS1677911825). Genom att tillföra eget kapital motsvarande hälften av värdet på hybridkapitalet om EUR 320 miljoner för att återköpa hybridobligationen möjliggörs att kapitalandelen på kvarvarande utestående hybridobligation om EUR 445 miljoner, ursprungligen 500 miljoner 5,25 år non-call, first reset date 2 juni 2026 (ISIN: XS2305362951) kan behållas.

- Vi är väldigt nöjda över att AMF som är en av Sveriges bästa investerare ökar sitt ägande i Balder. Vi ser fram emot att förvalta förtroendet på bästa möjliga sätt, säger Erik Selin VD.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Selin, VD, telefon 031-10 95 92
Ewa Wassberg, Finanschef, telefon 031-351 83 99

Denna information är sådan som Fastighets AB Balder (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 december 2022 kl. 08:40 CET.

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Fastighetsbeståndet hade per 30 september 2022 ett värde om 213,2 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.