Entra ASA – Utfall av budpliktserbjudande avseende förvärv av samtliga aktier i Entra ASA

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE LÄMNAS, OFFENTLIGGÖRAS ELLER DISTRIBUERAS, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL, AUSTRALIEN, KANADA, JAPAN ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR LÄMNANDE, OFFENTLIGGÖRANDE ELLER DISTRIBUTION AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE STRIDA MOT TILLÄMPLIGA LAGAR ELLER REGLER.

Oslo, Norge – 8 december 2021

Hänvisning görs till budpliktserbjudandet daterat den 8 november 2021 (”Budpliktserbjudandet”) avseende förvärv av samtliga aktier i Entra ASA (”Bolaget”) som inte redan ägs av Fastighets AB Balder (”Balder”) till ett erbjudandepris om 202,50 NOK per aktie. Acceptfristen för Budpliktserbjudandet löpte ut den 7 december 2021 klockan 16:30 CET.

Vid utgången av acceptfristen för Budpliktserbjudandet hade Balder mottagit giltiga accepter avseende sammanlagt 4,310,662 aktier, motsvarande cirka 2.37 procent av det registrerade aktiekapitalet och rösterna i Bolaget.

Efter Budpliktserbjudandets genomförande kommer Balder, om samtliga aktier för vilka accepter har mottagits slutligen förvärvas, att äga 66,536,035 aktier, motsvarande 36,53 procent av det registrerade aktiekapitalet och rösterna i Bolaget.

Antalet accepter för vilka aktier erhålls i Budpliktserbjudandet kan komma att förändras utifrån den slutliga sammanräkningen som sker inför likviddagen.

I enlighet med villkoren för Budpliktserbjudandet utgår vederlag i NOK så snart det skäligen är möjligt och senast 14 kalenderdagar efter acceptperiodens utgång. Likviddagen för Budpliktserbjudandet infaller senast den 21 december 2021.

Rådgivare

Nordea Bank Abp, filial i Norge och Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), Oslofilialen agerar finansiella rådgivare åt Balder. Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), Oslofilialen agerar också mottagande institut i Budpliktserbjudandet. Advokatfirmaet Haavind AS agerar legal rådgivare åt Balder i samband med Budpliktserbjudandet.

Nordea Bank Abp, filial i Norge och Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Oslofilialen är inte registrerade som mäklare eller handlare i USA och kommer i sin egenskap av finansiella rådgivare inte att delta i direkt kommunikation i samband med Erbjudandet med aktieägare inom USA (varken på s.k. reverse inquiry basis eller på annat sätt).

För mer information, vänligen kontakta:

Finanschef Marcus Hansson, telefon 0768-36 98 48

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som med lokal förankring ska möta olika kundgruppers behov av lokaler och bostäder. Balders fastighetsbestånd hade per 30 september 2021 ett värde om 179,2 Mdkr (151,1). Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.

Box 53 121, 400 15 Göteborg

balder.se