S&P bedömer Balders kapitaltillskott för att ersätta hybridobligation med call date 2023 som kreditneutralt

Den 20 december meddelande S&P att de, på grund av Balders offentliggörande av intentionen att ersätta utestående hybridkapital om EUR 320 miljoner, har omvärderat andelen eget kapital på instrumentet till noll från tidigare 50 %. Balders andel eget kapital på kvarvarande utestående hybridobligation om EUR 445 miljoner 5,25 år non-call, first reset date 2 juni 2026 (ISIN: XS2305362951) värderas fortsatt till 50 %.

S&P bedömer kapitaltillskottet för att ersätta hybridobligationen med call date 2023 som kreditneutralt, samtidigt som de ser positivt på Balders genomförda nyemission i en utmanande marknad.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Selin, VD, telefon 031-10 95 92
Ewa Wassberg, Finanschef, telefon 031-351 83 99

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Fastighetsbeståndet hade per 30 september 2022 ett värde om 213,2 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.