Heimstaden och Trianon förvärvar fastigheter i Malmö och Lund för 712 Mkr

Heimstaden och Trianon har tecknat avtal om förvärva ett fastighetsbestånd om totalt 8 fastigheter i Malmö och 2 fastigheter i Lund. Beståndet omfattar 388 lägenheter och ett mindre antal kommersiella lokaler. Den totala uthyrningsbara arean utgörs av cirka 95 procent bostäder. Förvärvet sker till ett underliggande fastighetsvärde om ca 712 Mkr. Säljare är Ikano Bostad och tillträde beräknas ske 3 oktober 2018.

Heimstadens förvärv omfattar fyra fastigheter i Malmö och två fastigheter i Lund, totalt cirka 217 lägenheter. Förvärvet sker till ett underliggande fastighetsvärde om 486 Mkr.

Fastigheterna i Malmö är belägna i stadsdelarna Rörsjöstaden, Slottsstaden och Västra Hamnen och består av totalt 94 lägenheter, några mindre lokaler samt en förskola. Fastigheterna i Lund är belägna i Vildanden samt Brunnshög och innehåller totalt 123 lägenheter.

”Vi är mycket glada över att ha fått möjligheten att förvärva dessa fina fastigheter som väldigt bra kompletterar vårt befintliga bestånd i Malmö och Lund. Portföljen är av mycket hög kvalitét och innehåller till största delen nyrenoverade eller nybyggda lägenheter. Vi är även nöjda med att ha kunnat samarbeta med Trianon i denna affär”, säger Katarina Sonnevi, transaktionsansvarig på Heimstaden.

Trianons förvärv omfattar fyra fastigheter belägna på Norra och Södra Sofielund i Malmö och består av 171 lägenheter samt ett mindre antal lokaler med en total uthyrningsbar area om cirka 13 400 kvm. Förvärvet sker till ett underliggande fastighetsvärde om 226 Mkr, vilket motsvarar ett pris per kvadratmeter om 16 900 kr. Förvärvet finansieras genom befintlig kassa och med upptagande av nya lån i enlighet med bolagets policy.

”Sofielund är ett otroligt spännande område med stor potential, centralt beläget i Malmö. De förvärvade fastigheterna passar väldigt väl in i vårt befintliga bestånd samt är i linje med vår strategi att fortsätta stärka vår position i Malmö. Det är även glädjande att genomföra denna affär tillsammans med Heimstaden” säger Olof Andersson VD på Trianon.

Heimstaden

Patrik Hall, VD

Telefon: 0705- 85 99 56

E-post: patrik.hall@heimstaden.com

Katarina Sonnevi, transaktionsansvarig

Telefon: 0704- 41 15 35

E-post: katarina.sonnevi@heimstaden.com

Trianon

E-post: olof.andersson@trianon.se

Denna information är sådan information som Fastighets AB Trianon (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2018-07-03, kl. 13.00.

OM HEIMSTADEN

Heimstaden är ett av Nordens ledande bostadsfastighetsbolag. Koncernen äger, förädlar, utvecklar och förvaltar bostäder i Sverige, Norge och Danmark. Heimstaden har ca 31 600 lägenheter och ett fastighetsvärde om ca 54,8 mdkr värde. Heimstaden har en preferensaktie noterad på Nasdaq First North Premier med kortnamnet HEIM PREF samt 2 obligationer på Nasdaq Stockholm. Huvudkontoret är placerat i Malmö. Certifed Adviser är Erik Penser Bank, 08-463 83 00.

För mer information se: www.heimstaden.com

Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framförallt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianons fastighetsbestånd omfattar 48 fastigheter om 250 000 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 60 procent bostäder och 40 procent kommersiella- och samhällsfastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 31 mars 2018 på cirka 5,2 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö.

Trianons aktie är noterad på Nasdaq First North Premier med kortnamnet TRIAN B. Certified adviser är Avanza, 08-4094 21 20.

För mer information se: www.trianon.se