Trianon förvärvar bostadsfastigheter i centrala Malmö och Arlöv

Trianon har tecknat avtal om förvärv av bostadsfastigheter i centrala Malmö och Arlöv omfattande 19 700 kvm fördelat på 211 lägenheter med tillhörande kommersiella lokaler. Det överenskomna fastighetsvärdet är 400 Mkr.

Avtal har tecknats om förvärv av fastigheterna Hälsingör 2, Beckasinen 11 och Korpen 42 i Malmö samt Arlöv 22:189 i Arlöv omfattande 19 700 kvm fördelat på 211 lägenheter med tillhörande kommersiella lokaler.

De förvärvade fastigheterna i Malmö är belägna centralt precis som fastigheten i Arlöv. Arlöv ligger nordöst om Malmö och tillhör Burlövs kommun. Tillträde av fastigheterna planeras till den 1 september 2020. Säljare är Svensk Handel Pensionskassan och överenskommet fastighetsvärde uppgår till 400 Mkr, vilket motsvarar ett värde på cirka 20 300 kr per kvadratmeter.

Förvärven görs i form av fastighetsöverlåtelser. Förvärven avses att finansieras genom upptagande av nya lån samt genom en riktad obligationsemission till Svensk Handel Pensionskassan om 50 Mkr inom ramen för Trianons hållbara hybridobligation.

”Affären är helt i linje med Trianons strategi att förvärva bostadsfastigheter med stor utvecklingspotential i Malmö med omnejd. Vi ser goda möjligheter till värdeskapande investeringar i beståndet.”, säger Olof Andersson, VD på Trianon.

Denna information är sådan som Fastighets AB Trianon (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 juni kl 15:35.

Om Trianon
Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framförallt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianon arbetar sedan ett flertal år systematiskt med att förena miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Trianons fastighetsbestånd omfattar 75 fastigheter om 360 000 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 73 procent bostads- och samhällsfastigheter och 27 procent kontors- och handelsfastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 31 mars 2020 på cirka 8,4 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Trianons aktie är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med kortnamnet TRIAN B. Certified adviser är Avanza, 08-409 421 20, e-mail: ca@avanza.se. För mer information se: www.trianon.se.