Trianon tecknar hållbarhetslänkat lån med Handelsbanken

Trianon förstärker hållbarhetsarbetet ytterligare och tecknar ett hållbarhetslänkat lån om 1,9 Mdkr hos Handelsbanken för omfinansiering av befintliga lån. Lånet som är länkat till sociala och gröna mål syftar till att skapa en mer inkluderande bostadsmarknad, öka tryggheten och minska klimatpåverkan samt ger lägre ränta om bolaget når målen. Med detta lån förstärker Trianon sitt redan ambitiösa hållbarhetsarbete med särskilt fokus på den sociala hållbarheten.

Det hållbarhetslänkade lånet från Handelsbanken om 1,9 Mdkr har en löptid på 3 respektive 6 år. Lånet är kopplat till Trianons sociala och gröna hållbarhetsmål med fokus på en mer inkluderande bostadsmarknad, ökad trygghet, energieffektivitet och förnybar energi. Om målen nås, ger det lägre ränta på lånet.

- Vi är glada att kunna koppla ihop vårt hållbarhetsarbete med en finansieringslösning tillsammans med Handelsbanken där vi satt konkreta och mätbara mål. Med detta ökar vi vår kapitalbindning till i snitt 3,2 år samtidigt som vi sätter fokus på vårt ambitiösa och långsiktiga hållbarhetsarbete, säger Mari-Louise Hedbys, ekonomichef och vice VD i Trianon.

- Denna hållbara finansieringslösning ökar incitamenten ytterligare i vårt fortsatta hållbarhetsarbete. Jämfört med den miljömässiga är den sociala hållbarheten mer komplex att mäta och avgränsa. Vi är därför extra glada att vi nu lyckats konkretisera även de sociala målen där vi bidrar till att sänka trösklarna in på bostadsmarknaden och öka tryggheten i våra bostadsområden. Då är vi på riktigt med och bidrar till ett inkluderande och hållbart samhälle, säger Anna Heide, affärsutvecklingschef i Trianon.

- Det är väldigt roligt att ha varit med och satt upp ytterligare en struktur som, utöver de gröna faktorerna, fokuserar på sociala frågor som är ytterst viktiga för samhället, säger Anna Engqvist, rådgivare inom hållbar finansiering på Handelsbanken Debt Capital Markets.

Bakgrundsfakta
Sociala och gröna mål som påverkar räntemekanismen:

1. Inkluderande bostadsmarknad: Tillgängliggöra ett ökat antal lägenheter som upplåts till hushåll som har svårt att ta sig in på den ordinarie bostadsmarknaden, såsom låginkomsttagare, hushåll med försörjningsstöd, hemlösa och socialt ekonomiskt utsatta hushåll.

2. Tryggare bostadsområden: Fysiska och sociala investeringar i Trianons bostadsområden Lindängen och Hermodsdal i södra Malmö.

3. Minskad energianvändning: Minska klimatavtrycket och öka lönsamheten genom investeringar i energibesparande åtgärder.

4. Ökad egen produktion av förnybar energi: Öka andelen egenproducerad förnybar energi i befintligt fastighetsbestånd genom investeringar i solceller eller andra förnybara energikällor.

Mari-Louise Hedbys, ekonomichef och vice VD, 040-611 34 85, mari-louise.hedbys@trianon.se
Anna Heide, affärsutvecklingschef, 0733-032 479, anna.heide@trianon.se
Anna Engqvist, rådgivare inom hållbar finansiering på Handelsbanken Debt Capital Markets,
0727-210982, anna.engqvist@handelsbanken.se

www.trianon.se

Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framför allt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianon arbetar sedan ett flertal år systematiskt med att förena miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Trianons fastighetsbestånd omfattar 154 fastigheter om 491 200 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 85 procent bostads- och samhällsfastigheter och 15 procent kommersiella fastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 30 juni 2022 på cirka 13,0 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Trianons aktie är noterad på Nasdaq Stockholm med kortnamnet TRIAN B. För mer information se: www.trianon.se och Trianon på LinkedIn.