Delårssrapport januari-juni 2024: Förvaltningsresultatet ökar och räntetäckningsgraden överstiger målet

Resultat i korthet för perioden januari-juni 2024

• Hyresintäkterna ökade med 1 procent och uppgick till 375,3 Mkr (370,8).
  • Driftsöverskottet ökade med 5 procent och uppgick till 252,4 Mkr (241,4) och överskottsgraden uppgick till 67 procent (65).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 12 procent och uppgick till 83,9 Mkr (75,2).
  • Periodens resultat uppgick till 72,1 Mkr (98,1) motsvarande ett resultat per aktie om 0,35 kr per aktie (0,44) både före och efter utspädning.
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgick till -44,0 Mkr (25,3).
  • Värdeförändring derivat uppgick till 40,8 Mkr (2,0).

Resultat i korthet andra kvartalet 2024

• Hyresintäkterna ökade med 1 procent och uppgick till 189,8 Mkr (187,6).
  • Driftsöverskottet ökade med 3 procent och uppgick till 134,0 Mkr (130,6) och överskottsgraden uppgick till 71 procent (70).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 11 procent och uppgick till 48,8 Mkr (43,8).
  • Periodens resultat uppgick till 24,7 Mkr (88,8) motsvarande ett resultat per aktie om 0,12 kr per aktie (0,48) både före och efter utspädning.
  • Värdeförändringar förvaltningsfastigheter uppgick till -15,9 Mkr (34,5).
  • Värdeförändring derivat uppgick till -12,6 Mkr (22,6).

Väsentliga händelser under kvartalet

• Trianon sålde resterande 50 procent av Rosengård Centrum till Fastighets AB Hemmaplan. Köpeskillingen baserades på ett underliggande fastighetsvärde om 700 Mkr.
  • Sålde byggrätter i Svedala om 3 600 kvm BTA till Selihof Holding 6 AB.
  • Genomförde kontant nyemission om 184 Mkr och kvittningsemission av hybridobligationer om 76 Mkr som ökade antalet B-aktier med totalt 16 250 000.
  • Butikskedjan Normal, som Trianon tecknat ett femårigt avtal med invigdes i Entré.
  • Fortsatta jobbskapande aktiviteter är i gång, bland annat "Färdighet ger möjlighet" samt sommarjobb för unga.
  • Minskade energiförbrukningen med 9 procent januari–maj jämfört med föregående år.

Händelser efter periodens utgång

• Sålde samtliga aktier i Stjernplan och tecknade avtal om förvärv av 500 lägenheter i Ystad och Skurup till ett överenskommet fastighetsvärde om 610 Mkr.

VD Olof Andersson kommenterar:

”Redan i bokslutskommunikén skrev vi att vi under året på kvartalsnivå skall nå vårt finansiella mål på 1,75 i räntetäckningsgrad. Det krävdes tre saker: räntesäkringar, emission och försäljningar med positiv kassaflödespåverkan. Vi gör det vi säger, vilket innebär att vi nu har en räntetäckningsgrad som överstiger målet. Under kvartalet sålde vi resterande 50 procent av Rosengård Centrum i Malmö till Fastighets AB Hemmaplan. Rosengård Centrum är en fastighet som vi förvärvade 2016 för 276 Mkr.

Vi har under åren utvecklat och investerat i fastigheten och sålde 50 procent 2021 för ett underliggande fastighetsvärde på 560 Mkr. Nu i juni sålde vi resterande 50 procent för ett underliggande fastighetsvärde på 700 Mkr. Vi säljer i enlighet med senaste värdering, vilket bekräftar våra bokförda fastighetsvärden. Det här är ett bra exempel på lönsam fastighetsutveckling, vilket Trianon kommer fortsätta fokusera på.

Målinriktat utvecklingsarbete
Trianons målinriktade arbete i Rosengård Centrum har genom åren varit värdeskapande tack vare en nära, lokal förvaltning med ett stort engagemang från medarbetarna. När nu Hemmaplan tar över stafettpinnen kommer utvecklingen att ske i samma anda. Hemmaplan har, precis som Trianon, det sociala engagemanget väl förankrat i sin affärsstrategi. Jag har många trevliga minnen från Rosengård Centrum och från mötena med alla människor genom åren och önskar Hemmaplan lycka till med det fortsatta arbetet.

Ytterligare fastighetstransaktioner
Under kvartalet har vi även sålt byggrätter i Svedala om 3 600 kvm BTA. Dessutom sålde vi två mindre fastigheter i Malmö. Detta sammantaget har haft en positiv likviditetspåverkan samt en mindre resultatpåverkan. Vi kommer även framåt fokusera på att sälja fastigheter med begränsade kassaflöden.

Finansiering
Större delen av våra låneförfall under 2024 är redan omförhandlade och till hösten kommer vi i god tid påbörja omförhandlingarna av 2025 års låneförfall. Vi får ständigt förfrågningar från obligationsmarknaden – dock väljer vi för närvarande att fokusera på bankfinansiering och ser obligationsmarknaden som ett eventuellt bra komplement vid fastighetsutveckling. Vi har räntesäkrat 95 procent och har under kvartalet slutfört konvertering av återköpta hybridobligationer till stamaktier samt gjort en riktad emission om 184 Mkr. Sammanfattningsvis upplever vi en väsentligt bättre tillgång på kapital.

Förvärv av 500 lägenheter i Ystad och Skurup
Efter kvartalets slut sålde vi samtliga aktier i Stjernplan och tecknade avtal om förvärv av 500 lägenheter i Ystad och Skurup, omfattande cirka 40 000 kvm uthyrningsbar yta, för 610 Mkr. Jag är helt övertygad om att det både kort- och långsiktigt kommer vara en lönsam affär att förvärva bostadsfastigheter för 15 250 kr per kvm i tillväxtkommuner som Ystad och Skurup, dessutom med möjligheter till värdeskapande investeringar.

Sommarjobb och Stiftelsen Momentum
I juni välkomnade vi återigen sommarjobbare i våra bostadsområden. Att ha sommarjobb på Trianon ger en god chans att lära känna sin stad utanför det egna bostadsområdet, få vuxna förebilder, testa på fastighetsyrket och få nya vänner. Den allmännyttiga Stiftelsen Momentum, som bland annat Trianon, jag och de andra huvudägarna privat samt MKB satsat pengar i, är i gång med en mängd lovaktiviteter för barn och unga i områdena Rosengård, Nydala, Hermodsdal och Lindängen i Malmö. Läsambassadörer, simskola, utomhusbasket med mera ger många roliga och värdefulla stunder i våra områden.

Mål och fokus framåt
Under andra kvartalet har vi sänkt vår belåningsgrad från 57 procent till 55 procent och ökat vår likviditet till 263 Mkr plus outnyttjade checkkrediter på 60 Mkr. Målet att ha en räntetäckningsgrad på 1,75 har vi nu uppnått då vi i kvartalet redovisar 1,77. Nettoskulden har sedan förra kvartalet minskat med 300 Mkr och vi fortsätter öka våra intäkter och redovisar bland annat en positiv nettouthyrning på 11 Mkr för 2024. Detta sammantaget är en bra kombination. Bra kan alltid bli bättre och vi kommer därför fortsätta att ha ett stort fokus på allt det här, samtidigt som vi växlar upp arbetet med värdeskapande investeringar och utveckling av vårt befintliga bestånd genom uthyrning, lägenhetsuppgraderingar och energieffektiviseringar. Transaktionsmarknaden börjar vakna till liv, vilket kommer att skapa möjligheter för oss. Därtill har vi våra stadsutvecklingsområden Sorgenfri i centrala Malmö och Burlövs Station norr om Malmö som jag är övertygad om kommer att skapa värden framåt.

Trots de senaste årens utmaningar med inflation och stigande räntor har jag hela tiden haft en positiv syn på bostadsinvesteringar i städer med tillväxt. Hittills i år har Malmö ökat med cirka 1 400 personer, detta trots vikande befolkningstillväxt i landet. Vi kommer att få 4,9 procent i hyreshöjning från 1 januari 2025. Det kommer påverka vårt resultat positivt.

Jag upprepar vad jag tidigare sagt, vi är på rätt plats i rätt segment.”

Malmö 12 juli 2024

Olof Andersson

Presentation av delårsrapporten
En konferens på Teams för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 12 juli kl 08:30-09:00. Rapporten presenteras av Olof Andersson, VD och Mari-Louise Hedbys, ekonomichef och vice VD.

Anslutning till mötet
Anslut till mötet genom att klicka på denna Teams-länk.

För att delta i telefonkonferensen behövs ingen föranmälan. Vänligen anslut dig några minuter innan utsatt tid för att möjliggöra för mötet att börja i tid.

Olof Andersson, VD
olof.andersson@trianon.se

Denna information är sådan som Fastighets AB Trianon (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 juli 2024 kl 07:45.

Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framför allt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianon arbetar sedan ett flertal år systematiskt med att förena miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Trianons fastighetsbestånd omfattar 129 fastigheter om 453 900 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 73 procent bostäder och 27 procent samhälls- och kommersiella fastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 30 juni 2024 på cirka 12,3 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Trianons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm med kortnamnet TRIAN B. För mer information se: www.trianon.se och Trianon på LinkedIn.