Sveriges kommunala stöd till bostadsföretag EU-anmäls

Report this content

Den europeiska fastighetsägarunionen, European Property Federation (EPF), anmäler idag svenska kommuners stöd till sina bostadsbolag till EU-kommissionen. EPF åberopar en juridisk analys som visar att det svenska stödet strider mot EU:s statsstödsregler.

Juristföretaget Linklaters i London har undersökt om det svenska kommunala stödet är förenligt med EU:s statsstödsregler, som Sverige genom medlemskapet i EU har utfäst sig att följa. Analysen visar entydigt att stödet strider mot statsstödsreglerna. EPF begär nu att EU-kommissionen ingriper mot att svenska kommuner ger ett omfattande stöd till sina bostadsföretag. – Den svenska lagstiftningen bör snarast ändras så att statligt och kommunalt konkurrenssnedvridande stöd inte är tillåtet, säger Per-Åke Eriksson, VD för Fastighetsägarna Sverige. Om EU-kommissionen ger EPF rätt i sin anmälan, kan de kommunala bostadsföretagen bli återbetalningsskyldiga för det stöd som har beslutats efter Sveriges inträde i EU, d v s sedan 1995. Det kan komma att röra sig om flera miljarder kronor. Läs hela EU-anmälan på www.fastighetsagarna.se European Property Federation (EPF) är en europeisk fastighetsorganisation som består av nio europeiska fastighetsorganisationer – där ibland Fastighetsägarna Sverige. För mer information om EPF – se www.epf-fepi.com För ytterligare information, kontakta Per-Åke Eriksson, VD Fastighetsägarna Sverige, tfn 08-613 57 20 eller mobil 070-848 04 12. Mer om Fastighetsägarna finns på www.fastighetsagarna.se.