Vadstenaskandal –  kommunen stäms på 45 miljoner för avtalsbrott

Report this content

Idag lämnas en stämningsansökan till Linköpings tingsrätt där de två fastighetsbolagen Nya Silon och Vadstenavillan kräver Vadstena kommun på 44 765 593 kronor. Mer än 10 år har gått sedan Vadstena kommun ingick ett avtal med bolagen, som skulle förvandla den gamla Silon vid Vätterns strand och området framför denna till ett attraktivt bostadsområde. Enligt avtalet skulle kommunen upprätta detaljplan för området, men det har ännu inte gjorts. Nu har ägarnas tålamod tagit slut.

I juni 2008 tecknades ett avtal mellan Vadstena kommun och Sören Niklassons och hans kompanjoners två fastighetsbolag om exploatering av den gamla silon i Vadstena och området framför denna. I oktober 2009 beslutade kommunfullmäktige att upprätta en detaljplan för området. Beslutet har ännu inte verkställts.

Det här är ett avtalsbrott och en skandal av stora mått. Det värsta är att Vadstena har gått miste om så många attraktiva bostäder som skulle ha lockat till sig nya invånare. Silon, som kunde ha varit östgötaslättens landmärke, står istället och förfaller. Marken framför, som skulle ha varit ett attraktivt villakvarter, har blivit en ställplats för husbilar, säger Sören Niklasson.

Sören Niklassons fastighetsbolag har tagit hjälp av advokatfirman Delphi i Linköping. Innan stämningsansökan skickades in idag har det förts en skriftväxling mellan parterna. Kommunen har också i förväg blivit underrättad om att stämningsansökan kan ges in, i syfte att parterna ska kunna nå en överenskommelse.

Vi lät kommunen få tio dagar på sig att kontakta oss innan vi skickade in stämningsansökan till tingsrätten, men de har inte hörts av, säger Sören.

Tillväxtmöjlighet för Vadstena
När beslutet i kommunfullmäktige var fattat år 2009 påbörjade byggherrarna planering och projektering av det nya bostadsområdet där bland annat arkitekter, konsulter och fastighetsmäklare anlitades. Intresset var stort, både hos befintliga vadstenabor men även från andra håll i landet.

Det var ett enormt intresse. Vi hade 55 förhandsbokningar, dvs 75 procent av totalt 55 planerade bostadsrätter och 18 villor, var tecknade. 25 procent av dem som stod i kö var vadstenabor, resten kom från andra delar av landet. Tänk vilken tillväxt det hade inneburit för Vadstena kommun, som dessutom satt upp ett mål om att öka antalet invånare till 10 000 år 2030, säger Sören Niklasson.

Jävsituation och myndighetsmissbruk
Trots det avtal som finns mellan Vadstena kommun och byggherrarna med givna riktlinjer kring exploatering av området har kommunledningen anlagt ställplatser för husbilar på samma område, utan att kontakta byggherrarna.

Dessutom har kommunen arrenderat ut ställplatserna till Visit Vadstena AB, ett bolag där kommunstyrelsens dåvarande ordförande var huvudägare. Här misstänker vi jäv, säger Sören Niklasson.

Nu har Sören och hans kollegor börjat ge upp förhoppningen om att deras byggprojekt blir av. Vid åtskilliga tillfällen har de kontaktat kommunledningen utan att få något svar. Därför stämmer de nu kommunen på skadestånd, dels för de direkta kostnader de haft för projektet, dels för den uteblivna vinsten till följd av att projektet inte kunnat fullföljas.

I och med stämningsansökan ger vi projektet en sista chans. Så här får det helt enkelt inte gå till, det är ett avtalsbrott men också myndighetsmissbruk, avslutar Sören Niklasson.

I bifogat dokument beskrivs kortfattat vad som hänt i ärendet genom åren.

För mer information kontakta:
Sören Niklasson, delägare i fastighetsbolagen
Soren.niklasson@boplatsvadstena.se

Göran M. Karlsson, advokat, Advokatfirman Delphi
Goran.karlsson@delphi.se

För kopia på stämningsansökan kontakta:
Katarina Ibold, advokat, Advokatfirman Delphi
Katarina.ibold@delphi.se