36 villor i Tingsryd frö priset av en i Äppelviken

Var får man mest villa för pengarna? Sverigevillan från Fastighetsbyrån visar vad en exakt likadan genomsnittsvilla kostar på olika orter runt om i hela Sverige. I Äppelviken i Bromma utanför Stockholm kostar Sverigevillan hela 14,5 miljoner kronor. För samma summa får du 36 likadana villor i Tingsryd i Kronobergslän. Sverigevillans rikssnitt ligger på 3,5 miljoner kronor och skillnaderna mellan dyrast och billigast har ökat.

Varje vår låter Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, sina mäklare bedöma värdet av en genomsnittsvilla på olika orter runt om i landet. Sverigevillan är byggd 1980, har fem rum och kök, är 140 kvm och har en tomt på 900 kvm. Den är belägen strax utanför stadskärnan. Var i landet Sverigevillan är placerad är högst avgörande för priset.

VAD KOSTAR SVERIGEVILLAN PÅ DIN ORT? SE BIFOGAD LISTA

Ökad polarisering på marknaden – i Sverige och på lokala orten

Dyraste Sverigevillan ligger i Äppelviken i Bromma utanför Stockholm och kostar hela 14,5 miljoner kronor. Mest villa för pengarna får man i områdena Fridafors och Konga i Tingsryds kommun. Skillnaden mellan dyra och billiga orter ökar år för år men man kan även se en större skillnad inom samma områden.

• Villamarknaden blir allt mer polariserad. I vissa attraktiva områden med lågt utbud driver köpstarka grupper upp priserna till mycket höga nivåer. På andra orter är efterfrågan låg och priserna har stått still länge. Den utvecklingen har vi sett länge. En trend den senaste tiden är att det även blivit större skillnader mellan attraktiva och mindre attraktiva bostäder i samma område, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

• Priserna fortsätter att öka och köptrycket är högt i Bromma. Jämförelsen med andra orter runt om i landet är slående och man kan ju fundera på vad som är rimligt och ger livskvalitet. Men uppenbarligen vill många bo i Äppelviken och kan tänka sig att betala mycket för att göra det. Bara tomterna är värda över tio miljoner och det är inte så ofta det kommer ut fastigheter på marknaden, säger Pär Gunnarsson, villamäklare på Fastighetsbyrån i Bromma.

ORTER DÄR SVERIGEVILLAN ÄR DYRAST:

1. Äppelviken, Bromma 14 500 000 kr
  2. Djursholm, Danderyd 11 750 000 kr
  3. Råsunda, Solna 11 650 00 kr
  4. Stocksund, Danderyd 11 500 000 kr
  5. Lidingö, 11 000 000 kr
  6. Danderyd, 11 000 000 kr
  7. Gamla Enskede, Stockholm 11 000 000 kr
  8. Enskededalen, Stockholm 10 700 000 kr
  9. Enebyberg, Danderyd 10 000 000 kr
  10. Enskede, Stockholm 10 000 000 kr

ORTER DÄR SVERIGEVILLAN ÄR BILLIGAST:

1. Konga, Tingsryd 400 000 kr
  2. Fridafors, Tingsryd 400 000 kr
  3. Hällefors, 425 000 kr
  4. Älgarås, Töreboda 445 000 kr
  5. Kopparberg, Ljusnarberg 475 000 kr
  6. Turovaara, Övertorneå 500 000 kr
  7. Storfors, 550 000 kr
  8. Vilshult, Olofström 550 000 kr
  9. Gullringen, Vimmerby 600 000 kr
  10. Rävemåla/Älmeboda, Tingsryd, 600 000 kr

SE BIFOGAD FIL MED SAMTLIGA ORTER DÄR SVERIGEVILLAN VÄRDERATS.

KONTAKTA GÄRNA VÅRA MÄKLARE FÖR KOMMENTARER OM DERAS ORT:

FAKTA OM SVERIGEVILLAN:
Varje vår låter Fastighetsbyrån sina mäklare på kontoren runt om i Sverige göra en bedömning av vad en och samma villa skulle kosta om den låg på deras ort. Informationen nedan har legat till underlag för de cirka 250 mäklarkontoren runt om i Sverige. Vilka orter som värderas kan variera något från år till år.

Byggnadssätt - Betongplatta på mark. Trästomme av regelverk som utvändigt är klädd med träpanel. Träbjälklag. Taket belagt med betongpannor.

Byggnadsår – 1980. Nyrenoverat kök, badrum och i övrigt gott skick.

Storlek - 140 kvm, 5 rum och kök, ingen källare.

Tomt - 900 kvm.

Läge - Strax utanför tätortskärnan.

Driftskostnader – ca 3000 kronor/månad

Entréplan - Rymlig entré med trapp till övre plan. 2 sovrum. WC/badrum. Vardagsrum med utgång till trädgård och uteplats. Kök med matplats. Grovkök med tvättmaskin och torkskåp samt separat utgång.

Övre plan - Hall samt rymlig klädkammare. WC med dusch. Stort allrum med utgång till stor balkong. Sovrum.

Vatten & avlopp - Kommunalt.

Övriga byggnader - Fristående byggnad med kallgarage. Varmbonat förråd/hobbyrum.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån

Om Fastighetsbyrån
Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2016 förmedlade företaget cirka 44 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 95 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.