Allt fler svenskar köper bostad i Spanien

Allt fler svenskar lockas av att äga boende i närheten av sol, paella och sangria. Antalet svenskar som köper boende i Spanien har ökar med 129 % på tre år. Samtidigt har köpare från Storbritannien och Tyskland blivit färre, visar en rapport som analysföretaget Foqus tagit fram för The Real Estate Agency.

Rapporten som The Real Estate Agency, Fastighetsbyråns verksamhet i Spanien, beställt belyser skandinavers, tyskars och engelsmäns boende i Spanien. Sverige är det land med det åttonde största ägandet av bostäder i Spanien och rapporten indikerar att Sverige är det land som ökar sitt ägande i Spanien mest.

Från 2008 till 2010 har det totala antalet köp från utländska köpare gått ner med 32 %. Storbritannien, landet med störst ägarandel, har minskat antal köp med 55 % under samma period. Sverige har däremot ökat antal köp med hela 129 %. Siffrorna ligger i linje med de som presenterats av det spanska bostadsministeriet tidigare.

-        Den stora ökningen av svenska köp beror på ett uppdämt behov, en stark svensk ekonomi och en stabil svensk fastighetsmarknad. Vi kan även se att andra grupper än de traditionella söker sig till Spanien, t ex barnfamiljer. Många ser att man kan få mycket för pengarna. Priserna i Spanien har gått ner rejält även om de inte ser ut att ha bottnat ännu, säger Daniel Nilsson, Regionchef på The Real Estate Agency, Fastighetsbyråns verksamhet i Spanien.

The Real Estate Agency är med sina sju kontor störst bland svenska mäklarföretag i Spanien. Under 2011 har fyra nya kontor öppnats och i september är det dags för kedjans åttonde kontor att slå upp portarna, denna gång i Nerja på östra Costa del Sol. Under 2011 har företaget ökat omsättningen med 260 % jämfört med samma period förra året.

- Självklart gynnas vi av svenskarnas starka köpkraft. Samtidigt tror jag att många svenskar vågar ta beslut om att köpa i Spanien nu när en stor och trygg aktör som vi är etablerade. Jag vill inte överdriva vår roll men vi får mycket positiv respons från våra svenska kunder. Framöver hoppas vi kunna jobba mer även mot köpare och säljare från andra länder, säger Daniel Nilsson.

I september är det dags för The Real Estate Agency att besöka Stockholm och ställa ut på Köpa Hus Utomlands-mässan i Globen.

- Mässan har alla förutsättningar att bli den bästa på flera år. Intresset bland våra spekulanter är mycket stort och det är inte bara vi som storsatsar – monterytorna har varit utsålda sedan i början av maj, säger Daniel Nilsson.

The Real Estate Agency/Fastighetsbyrån i Spanien har kontor i Albir/Altea, Alicante, Torrevieja, Orihuela Costa, Palma de Mallorca, Marbella, Fuengirola och Nerja.

Läs mer om The Real Estate Agency här:
www.therealestateagency.es

För mer information:
Daniel Nilsson, Regionchef Spanien
Tel: +34 617 343 846
E-post: daniel.nilsson@fastighetsbyran.se

Fastighetsbyrån, fastighetsbyran.se, ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1200 medarbetare fördelade på 240 kontor runt om i Sverige. Under 2009 förmedlade företaget cirka 34 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 44 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.