Årets mäklare: Peder Ledin från Boden

Under 2016 förmedlade fastighetsmäklaren Peder Ledin i Boden 169 stycken bostäder och hade provisionsintäkter på 8,5 miljoner kronor. Det gör att Peder vinner titeln som Årets mäklare på Fastighetsbyrån och placerar sig i absoluta försäljningstoppen i branschen. Se Peders tips till säljare och köpare nedan.

Peder Ledin är mäklare och franchisetagare på Fastighetsbyrån i Boden och har varit verksam sedan 1990. Han har länge varit en av Fastighetsbyråns bäst säljande mäklare men 2016 tog han sig hela vägen till toppen. Under året gjorde han 169 stycken bostadsaffärer och hade provisionsintäkter på 8,5 miljoner kronor vilket är näst högst i Fastighetsbyrån historia.

-          Peder har legat på imponerande försäljningsnivåer år efter år. Han är en person som har ett enormt driv och sättet han arbetar på inspirerar många i branschen. Kombinationen av nöjda kunder och ett rasande tempo gör att han nu tar steget upp till årets mäklare. Det är roligt att han får bevisa att det går att ligga på de här höga nivåerna även på en mindre ort, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Peder Ledin drivs av nöjda kunder och hoppas kunna inspirera andra mäklare på mindre orter.

-          Man behöver inte jobba på en storstadsmarknad för att ligga på höga försäljningsnivåer och jag hoppas att fler mäklare får inspiration och kan lyfta sig när dom ser att det går i lilla Boden. Min drivkraft är att både säljare och köpare ska känna sig nöjda efter varje affär. Att möta kunder på stan, i skolan eller i skidbacken och märka att de är nöjda är ett kvitto på en bra mäklartjänst.

På Fastighetsbyråns 10-topp-lista över försäljning finns mäklare från olika delar av Sverige. De tio mest säljande mäklarna hade alla över 5 miljoner i provisionsintäkter. Övriga, förutom Peder i Boden, jobbar i Borås, Hisingen, Sundbyberg, Tumba, Lysekil, Solna, Kungshamn, Söderhamn och Säffle.

Peders bästa råd till säljare:
Träffa flera mäklare innan du väljer. Det är inte priset du betalar för tjänsten som är det viktiga, vad du har kvar efter att du har sålt är det relevanta.

Peders bästa råd till köpare:
Kontakta mäklare så tidigt som möjligt i letandet av bostad så att de vet vad du söker. Bostaden du söker kan finns även om den inte syns på Hemnet. Du kan även få information som kan vara bra att veta innan du går in i en budgivning.

För mer information:
Peder Ledin, franchisetagare och mäklare på Fastighetsbyrån i Boden
E-post: peder.ledin@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2016 förmedlade företaget cirka 44 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 95 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.