Bostäderna som rusar på marknaden

Bostadsmarknaden präglas just nu av stort utbud, avvaktande konsumenter och svagt sjunkande priser. Men det finns en bostadskategori som tydligt går mot strömmen. Vi märker av ett väldigt stort intresse och det är inte ovanligt med prisökningar på flera hundra procent på de här bostäderna, kommenterar Johan Vesterberg, PR & kommunikationschef på Fastighetsbyrån.

Bostderna som rusar p marknaden

Just nu sticker en bostadstyp ut på marknaden. De präglas av yteffektivitet, kreativa arkitektoniska lösningar, spännande materialval och en tydligt social prägel. Och de här husen kräver oftast mycket deg, speciellt av bostadsutvecklaren.

Fastighetsbyrån arbetar löpande för att fler ska få ett tryggt hem och bidrar till Bris, Sveriges Stadsmissioner och SOS Barnbyars verksamheter. Inför jul gör även många av företagets kontor en extra insats, bland annat med förmedling av pepparkakshem. Just nu finns drygt 40 kreativa skapelser till salu att buda på runt om i landet – och intresset är stort. Köpesummorna går oavkortat till SOS Barnbyars verksamhet i Ukraina och många av Fastighetsbyråns kontor dubblar summan.

• Marknaden generellt är ju avvaktande men intresset och engagemanget för de här bostäderna är på topp! Pepparkakshemmen har blivit en tradition och det är verkligen de roligaste och viktigaste förmedlingarna vi gör. Vi är så glada för alla privatpersoner och lokala verksamheter runt om i landet som är med och budar och bidrar till SOS Barnbyars viktiga arbeta i Ukraina, säger Johan Vesterberg, PR & kommunikationschef på Fastighetsbyrån.

Skenande priser
Pepparkakshemmen läggs som vanligt ut till försäljning på fastighetsbyran.com och de som vill kan enkelt delta i budgivningen digitalt. På många av husen är det intensiva budgivningar med enorma prisökningar. I Älvsbyn hade till exempel en timrad norrbottensgård 200 kronor i utgångspris och nu har 12 budgivare trissat upp priset till 5000 kronor.

• Vi får nog erkänna att vi jobbar med lockpriser på just de här objekten, säger Johan Vesterberg.

Löpande samhällsengagemang – ett tryggt hem för fler
Utöver förmedling av pepparkakshem engagerar sig även många av Fastighetsbyråns kontor genom att samla in julklappar till utsatta familjer och barn, i samarbete med Sveriges Stadsmissioner. Initiativen grundas i det löpande arbetet där 100 kronor från varje affär går till organisationer som bidrar till att fler får ett tryggt hem. Sedan 2018 har Fastighetsbyrån bidraget med drygt 26 miljoner kronor som fördelats mellan
Bris, Sveriges Stadsmissioner och SOS Barnbyar.

Se alla pepparkakshem till salu här, och gården i Älvsbyn här.

Läs mer om insamlingen av julklappar tillsammans med Sveriges Stadsmissioner här.

Läs mer om Fastighetsbyråns samhällsengagemang här.

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2022 gjorde företaget cirka 41 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.