Det våras för villamarknaden – bästa tipsen till säljare och köpare

Ökad efterfrågan, budgivningar och stigande priser – villamarknaden har tinat upp rejält efter två tröga år. Försommaren är perioden då det säljs flest villor och även i år vill många säljare passa på när trädgården börjar prunka. Men vad ska man tänka på om man vill göra en bra affär? Fastighetsbyrån har listat sina bästa tips till säljare och köpare på villamarknaden.

Villamarknaden har vaknat till liv igen efter att, sedan våren 2022, ha präglats av avvaktan och få försäljningar. I april 2024 såldes 31 % fler villor i Sverige än i april 2023 och samma utveckling väntas i maj och juni som historiskt sett är månaderna då det säljs flest villor.

• Vi ser ett tydligt trendbrott med mycket mer aktivitet på villamarknaden och som vanligt vill många säljare visa upp sin trädgård när det börjar bli grönt och fint. Många faktorer har påverkat villamarknaden de senast åren, allt från mer distansarbete och ökat trädgårdsintresse till inflation och energikostnader. Så det finns kanske extra mycket att tänka på både som säljare och köpare, säger Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
  • Generellt för både säljare och köpare är att utgå från sina behov och inte spekulera för att göra snabba klipp. Sedan gäller det att ha superkoll på sina ekonomiska förutsättningar och ha uppdaterad värdering och lånelöfte på plats när processen att byta bostads dras igång, fortsätter Johan Engström.

Fem tips för villaköpare

1. Gör, som alltid, en noggrann undersökning av bostaden. Var observant på husets uppvärmningssystem och driftkostnader. I vissa fall anges bara historiska siffror, som t ex kan baseras på fasta elavtal. Fråga då efter förbrukningen så att du själv kan räkna ut aktuella kostnader.
  2. Har inte säljaren gjort en besiktning så gör en själv. Du vill inte köpa grisen i säcken och få ovälkomna överraskningar.
  3. Gör en noggrann budget och sätt ett köptak. Nu när marknaden börjar tina upp ökar riskerna för att dras med i hetsiga budgivningar. Sätt taket lite över en stor, jämn summa, t ex 3 020 000 kr. Då ökar dina chanser.
  4. Om du är intresserad av en bostad – hör av dig till mäklaren så fort som möjligt och visa ditt intresse. Be att få information om eventuella förhandsvisningar och -bud. Då minskar risken att du missar något.
  5. Var realistisk kring tid och kostnad för eventuella renoveringar. Tidplaner har en tendens att spricka och materialkostnader har förändrats mycket senaste åren. Ta hjälp av proffs för att få en aktuell kostnadsberäkning.

Fem tips för villasäljare

1. Var noga när du väljer mäklare. Träffa flera och utvärdera. Gå gärna på rekommendationer och besök visningar och se hur mäklaren agerar. Välj någon som säljer mycket i ditt område.
  2. Besiktiga huset. Det ger både dig som säljare värdefull information om bostadens skick och gör spekulanter mer säkra och benägna att lägga bud. Risken för eventuella avhopp och prisdiskussioner i affärens slutfas minskar.
  3. Se till att din bostad visar sig från sin bästa sida. Städa, rensa och ta hjälp av homestyling-experter om det behövs. Visa var man kan få in en arbetsplats i bostaden – något som blivit mycket viktigare sedan pandemin.
  4. Glöm inte att styla trädgården och uteplatser! Det första intrycket är superviktigt och många spekulanter lägger stor vikt vid utemiljön.
  5. Ha en helt färsk värdering, kolla statistik och håll koll på vad liknande bostäder i området säljs för – så att du har rätt förväntningar.

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 550 medarbetare på 265 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2023 gjorde företaget cirka 34 650 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.