Fastighetsbyrån satsar på nyproduktion – köper del av Thylling

Fastighetsbyrån köper nu in sig i Thylling Insight AB. Företagen har sedan 2019 haft ett nära samarbete kring Fastighetsbyråns nyproduktionsaffär, som nu stärks ytterligare. Målet är att vässa och bredda erbjudandet mot bostadsutvecklare och bostadsköpare i hela landet.

Fastighetsbyrån är Sveriges största mäklarföretag och även tydlig marknadsledare på nyproduktionsmarknaden. Sedan 2019 har företaget samarbetat med Thylling i nyproduktionsaffärer. För att fördjupa samarbetet och utveckla erbjudandet köper nu Fastighetsbyrån 40 % av Thylling.

• Thylling är otroligt kompetenta inom sitt område och de har en stor del i att vi på Fastighetsbyrån har flyttat fram våra positioner på nyproduktionsmarknaden de senaste åren. Genom köpet kan vi tillsammans vässa och bredda vårt erbjudande ytterligare och säkerställa att vi levererar en attraktiv och enhetlig tjänst i hela landet, säger Henrik Lenander, Affärsområdesansvarig nyproduktion, på Fastighetsbyrån.

Fastighetsbyrån och Thylling har hittills jobbat tillsammans i fler än 200 nyproduktionsprojekt. Företagen har utvecklat ett koncept där bostadsutvecklarna får samma helhetsleverans oavsett vilket av Fastighetsbyråns kontor man samarbetar med. Thylling står paketering och administration medan Fastighetsbyrån har hand om försäljningen av bostäderna och kontakten med slutkund.

• Vi är stolta över att välkomna Fastighetsbyrån som delägare i Thylling. Vi har sedan starten 2019 haft en mycket stark utveckling i bolaget och vår målsättning är att accelerera detta ytterligare under kommande år. Med Sveriges största mäklare som delägare stärker vi det gemensamma erbjudande mot marknaden samtidigt som vi öppnar upp för nya gemensamma affärsområden, säger Rickard Thyrén, VD på Thylling.

Henrik Lenander, affärsområdesansvarig nyproduktion på Fastighetsbyrån

E-post: henrik.lenander@fastighetsbyran.se

Rickard Thyrén, VD på Thylling.
E-post: rickard.thyren@thylling.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2021 gjorde företaget cirka 49 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.