Fastighetsbyrån tar nya digitala steg med app och Visningshjälpen

Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, fortsätter sin digitala utvecklingsresa med två nyheter. Företaget lanserar nu sin egen app där alla kundernas digitala tjänster samlas. I appen finns också nyheten Visningshjälpen som ska förenkla och förbättra för spekulanter som går på visningar.

Sedan 2018 har Fastighetsbyrån gjort en tydlig satsning på utveckling av digitala tjänster för att underlätta processen före, under och efter ett bostadsbyte. Bland annat har tjänster som Säljcoachen, Köpcoachen, Min hemsida, digital live-visning och mötesbokning på hemsidan lanserats. Nu samlas alla kundernas digitala tjänster i appen ”Fastighetsbyrån” där användarna även hittar nyheten Visningshjälpen.

• Nu när vi har så pass många olika tjänster att det känns relevant att samla dem på ett ställe. I appen kommer användarna enkelt åt alla tjänster och med notiser kan vi hålla dem uppdaterad med till exempel ny värdeuppdatering eller när ett dokument är redo att signeras. Vi lanserar också Visningshjälpen som är ytterligare ett led för att skapa enkelhet, transparens och trygghet genom hela boenderesan, säger Lovisa Hellström, Chief Product Officer på Fastighetsbyrån.

Från visningsstress till visningskoll
För att underlätta bostadsletandet lanseras nu Visningshjälpen där spekulanterna bland annat ser sin visningskalender och kan favoritmarkera, utvärdera och jämföra bostäder.

• Att gå på bostadsvisningar är ofta kul och inspirerande, men kan även vara stressigt och påfrestande med många beslut som ska tas på kort tid. Här fyller Visningshjälpen en funktion. Spekulanterna kan förbereda sig inför visningen med Visningskalendern, bostadsbevakning, lånelöfte och favoritmarkering. Och på visningen kan de utvärdera bostaden och jämföra med andra. Allt för att skapa trygghet och ett genomtänkta beslut i jakten på drömbostaden, säger Lovisa Hellström.

Fastighetsbyråns app ”Fastighetsbyrån” finns tillgänglig i Appstore och Googleplay. I appen samlas tjänster för spekulanter, säljare och köpare:

• Säljcoachen
  • Köpcoachen
  • Bostadsbevakningar
  • Värdebevakning
  • Min hemsida
  • Visningshjälpen

I appen finns Visningshjälpen där användaren kan:

• Favoritmarkera bostäder man är intresserad av.
  • Se kommande visningar i visningskalendern.
  • Se sina bostadsbevakningar.
  • Bli påmind om viktiga ”att-göra-aktiviteter” i samband med visning.
  • Ta hjälp av checklistan inför och på visning för att bli väl påläst om bostaden.
  • Utvärdera bostäder efter visning.
  • Lägga till bostäder som inte förmedlas av Fastighetsbyrån
  • Jämföra bostäder med varandra.
  • Följa budgivning och lägga bud med BankID.

Lovisa Hellström, Chief Product Officer (CPO) Digitala kundplattformar, Fastighetsbyrån
E-post:
lovisa.hellstrom@fastighetsbyran.se

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2022 gjorde företaget cirka 41 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.