Fastighetsbyrån visar kundomdömen i samarbete med Reco.se

Fastighetsbyrån uppmanar nu alla som sålt en bostad genom företaget att sätta betyg och skriva omdömen på Reco.se Vad kunderna säger visas sen på Fastighetsbyråns lokal hemsidor. På så sätt blir det enklare för kunderna att dela med sig av sina upplevelser. Samtidigt blir det enklare för de som ska välja mäklare att bilda sig en uppfattning om företaget, tjänsten och mäklarna. Det är en naturlig och positiv utveckling, kommenterar Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Konsumenter blir mer och mer benägna att dela med sig av sina uppleveler av företag, tjänster och produkter. Och det blir vanligare och vanligare att kundomdömen och betyg påverkar konsumenternas köpbeslut. Det gör att det ställs höga krav på företag när det gäller kvalitet och transparens.

För att hänga med i den utvecklingen inleder nu Fastighetsbyrån ett samarbete med Reco.se Alla som sålt en bostad med Fastighetsbyrån får en kundenkät som skickas ut ca 3 veckor efter kontraktsskrivning. Via den skriver kunden in ett omdöme och ger ett betyg som skickas vidare till rätt sida på Reco.se. De senaste omdömena visas sedan upp på respektive lokal hemsida, t ex www.fastighetsbyran.se/orebro

Fastighetsbyrån har redan testat upplägget i Lund, Örebro och Södermalm och nu är det dags att rulla ut samarbetet för samtliga 250 kontor över hela landet.

- Nätets utveckling och den konsumentmakt som följer med den är något positivt och vi vill att potentiella kunder ska kunna skapa sig en så ärlig bild av oss som möjligt. För mäklarbranschen har rekommendationer alltid varit den viktigaste vägen till nya kunder och vi vet att vi har nöjda kunder. Det här är ett första steg att jobba aktivt med denna typ av transparens, som är relativt ny för vår bransch. Oss veterligen är vi den första aktören som aktivt kommer att be alla säljare att skriva sitt omdöme på en rekommendationssajt. Om det skulle ramlar in några dåliga omdömen, ja då får vi jobba hårdare, säger Lars Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Själva samarbetet går ut på att Reco.se tillhandahåller den tekniska lösningen mellan Fastighetsbyrån digitala kundenkät och deras tjänst. Samt att de senaste omdömena kan speglas på Fastighetsbyråns lokala hemsidor.

- Det som är banbrytande med Fastighetsbyrån är att de aldrig har frågat oss om hur vi kan få bort negativa rekommendationer. Istället uppmanar de aktivt alla kunder som säljer en bostad att återge sin erfarenhet i en publik rekommendation som syns på Reco.se, på Fastighetsbyråns lokala hemsidor och inte sällan på Google. Vi applåderar givetvis Fastighetsbyrån och hur de öppet för dialogen med sina tidigare kunder i jakten på nya kunder. Det räcker inte längre med att själv hävda att man är bäst. Utmaningen är att vara så bra så att kunderna säger det, säger Tobias Basilius, VD på Reco.se

- Vi kommer inte kunna ta bort betyg från kunder som visar sig vara negativa, det skulle underminera hela poängen med satsningen. Det bästa sättet för oss att visa upp nöjda kunder är inte genom att försöka tysta de som är missnöjda, utan att göra ett så bra jobb som möjligt, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

Från och med november 2012 uppmanas alla som sålt en bostad med Fastighetsbyrån att ge ett omdöme på Reco.se, via kundenkäten. Vid årsskiftet kommer de senaste omdömena från Reco.se speglas på respektive lokal hemsida.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Tobias Basilius, VD på Reco.se
E-post:
tobias@reco.se

E-post:
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2011 förmedlade företaget cirka 36 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.

Besök vårt nya nyhetsrum: press.fastighetsbyran.se

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/Fastighetsbyran