Fler bostäder säljs utanför Hemnet

Fler och fler bostäder säljs direkt via mäklaren utan bred marknadsföring. I Stockholm och Göteborg säljs nu upp emot 20 procent av bostäderna utanför Hemnet, visar Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel. Lågt utbud och mer kräsna bostadsköpare bidrar till utvecklingen enligt mäklarna.

I senaste Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån fick mäklarna svara på frågan ”Hur stor del av de bostäder ni förmedlar säljs utan publicering på Hemnet (t ex via På gång eller spekulantregister)? 445 mäklare runt om i landet svarade och resultaten visar att två tredjedelar förmelar 0-10 % utanför Hemnet och en tredjedel över 10 %. Flest, 39 %, förmedlar 1-5 % av bostäderna utanför Hemnet och 9 % förmedlar över 20 % utanför Hemnet. I Stockholm och Göteborg är det cirka 20 % av mäklarna som anger att de förmedlar över 20 % utanför Hemnet.

• Vi har märkt en relativt tydlig ökning av bostäder som säljs direkt via mäklaren utan publicering på Hemnet, i vissa områden nu upp mot en fjärdedel. Spekulanterna är på hugget, speciellt när utbudet av vissa typer av bostäder är lågt, och söker upp bostäderna innan de publiceras i bredare kanaler. Om man som spekulant har en tydlig bild av vad man är ute efter så gäller det att hålla sig framme, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.
  • Så kallade underhandförsäljningar skapar en del frustration hos andra spekulanter, men det är svårt att komma ifrån. Säljarna har alltid rätt att sälja hur och när de vill och vissa tycker det är smidigt med en snabb och enkel process. Mäklarna har också skyldighet att framföra intresse och bud och i rollen ligger även att hjälpa spekulanter i deras bostadssökande. En ökad medvetenhet kan göra att färre spekulanter blir besvikna, fortsätter Johan Engström.

Vanligast med ”direktförsäljningar” i Stockholm och Göteborg
I Stor-Stockholm och Stor-Göteborg förmedlar en majoritet av mäklarna över 10 procent av bostäderna utanför Hemnet. På Södermalm i Stockholm förmedlas drygt 20 procent utanför Hemnet, vilket är en tydlig ökning.

• Just nu fömedlar vi drygt 20 procent utan annonsering på Hemnet och för ett år sedan var det ungefär 12 procent. Antingen hittar spekulanterna våra PÅ gång-bostäder på vår hemsida eller så matchar vi bostäder som vi får in med spekulanter som vi känner till sedan tidigare. Många vet exakt vad de är ute efter och har letat länge efter just deras drömhem. Lågt utbud i kombination med mer och mer medvetna och kräsna köpare bidrar till den här utvecklingen, säger Pia-Lotta Svensson, mäklare och franchisetagare på Fastighetsbyrån Södermalm.

Fastighetsbyråns tips till spekulanter:

1. Titta på mäklarnas hemsidor för att se bostäder som är ”På gång”.
  2. Starta bevakningar på mäklarnas hemsidor.
  3. Hör av dig till mäklare som förmedlar mycket i området du är intresserad av och berätta vad du söker. Då har du möjlighet att få förhandstips.
  4. Hör av dig till mäklaren så fort som möjligt och visa intresse när du ser en bostad du är intresserad av. Då minskar riskerna att den säljs innan du hinner agera.

Resultat från Mäklarpanelen januari 2019:

Utanför Hemnet 0% 1-5% 6-10% 11-15% 16-20% 20+%
Riks 5,48 39,25 22,37 15,35 8,77 8,77
Stor-Stockholm 2,08 18,75 21,88 25 11,46 20,83
Stor-Göteborg 0 20 24 20 16 20
Stor-Malmö 8 36 36 16 4 0
Större ort 3,57 41,07 25 10,71 16,07 3,57
Mellanstor ort 4,3 50,54 20,43 13,98 4,3 6,45
Mindre ort 11,03 53,94 19,85 9,56 5,15 1,47

Om På gång
På gång är Fastighetsbyråns förberedelsetjänst för bostäder som planeras att säljas. Bostäderna fotograferas och läggs ut på fastighetsbyran.com med bilder, beskrivning och planerad försäljningsstart (om det är bestämt). Med På gång kan säljarna känna av intresset för bostaden, samla spekulanter, minska stress och vara helt förberedda när beslut om försäljning tas.

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1100 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 28 januari till 3 februari 2020 och totalt svarade 445 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Henrik Lenander, affärsområdesansvarig nyproduktion på Fastighetsbyrån

E-post: henrik.lenander@fastighetsbyran.se

Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 700 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2019 förmedlade företaget cirka 45 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 100 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.