Fortsatt lågt utbud och stigande priser på bostadsmarknaden

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar stillastående eller svagt stigande priser under sommarmånaderna. Efter en lugnare period kommer nu bostadsmarknaden igång igen. Utbudet är dock rekordlågt för årstiden samtidigt som efterfrågan består, kommenterar Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

På riksnivå visar siffrorna en nedgång på 3 % för bostadsrätter på en och tre månaders sikt. Detta kan dock förklaras av säsongsvariationer där andelen dyra bostäder i Stockholm minskar under sommaren. Bostadsrättspriserna i olika regioner, samt villapriser, har legat still eller stigit något under sommarmånaderna.

Ta del av fullständig statistik på maklarstatisk.se

• Prisutvecklingen under sommaren är alltid svår att analysera. Dels sjunker andelen dyra storstadsbostäder, dels brukar det generellt vara lite billigare bostäder som läggs ut under sommaren. Men överlag så har utbudet varit lägre än vanligt och det som har kommit ut på marknaden har sålt snabbt och för samma eller något högre priser jämfört med innan sommaren, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

• Nu drar marknaden igång igen. Dock är utbudet rekordlågt och tillströmningen av nya bostäder till salu är lägre än normalt. Samtidigt leder bostadsbrist och låga räntor till en fortsatt stark efterfrågan. Mycket av det som kommer ut på marknaden säljs snabbt, ibland redan innan visning. Just nu finns det inget som tyder på att högtrycket kommer att svalna, fortsätter Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Stockholm
Priserna på bostäder i Stockholm har under sommaren stigit 1-3 %. Kvadratmeterpriset i centrala Stockholm ligger nu på över 86 000 kr/kvm.

• Vi har haft ett mycket lågt utbud under hela sommaren och lägenheter har sålts för ungefär samma priser som innan sommaren. Nu har marknaden kommit igång igen med ökat utbud, precis som vanligt, i augusti. Vi tror på en stark höst prismässigt sätt. Utbudet är fortfarande väldigt lågt och vi ser ingen markant ökning i sikte, säger Pia-Lotta Svensson, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Södermalm.

• Under sommaren har vi haft ett nästintill nollutbud på villor. Nu är sommaren över och hösten stora visningshelger rycker allt närmare. Precis som vanligt ligger några av de intensivaste veckorna på året ligger framför oss. Låga räntor, inga stora förändringar i marknaden eller politiska beslut tyder på en fortsatt stark efterfrågan och ytterligare stigande priser, säger villamäklaren Pär Gunnarsson på Fastighetsbyrån i Bromma.

Göteborg
I Göteborgsområdet har priserna generellt varit stillastående den senaste månaden och gått upp 2 % på tre månader.

• Av de bostäder som varit ute till försäljning under sommaren så har mindre lägenheter, ettor och tvåor, varit mest attraktiva och sålts till samma nivåer som i våras. För lägenheter och hus har det varit en något trögare marknad. Augusti har börjat som juni slutade, det vill säga en bra marknad med stort intresse för köp och priserna håller i sig, villamäklare på Fastighetsbyrån i Örgryte.

Malmö

Under sommaren har priserna på bostadsrätter sjunkit något i centrala Malmö samtidigt som man ser en uppgång i Stor-Malmö. Villapriserna i Stormalmö har stigit med 3 % den senaste tremånadersperioden, enligt de senaste siffrorna.

• Under sommaren har utbudet i Malmö varit relativt lågt. Det som varit högst efterfrågan på är mindre billigare lägenheter vilket hänger ihop med att många studenter letar bostad inför terminsstart. Att andelen små och billiga lägenhet ökat kan vara en delförklaring till att siffrorna visar en nedgång i centrala Malmö, säger Maria Tillgren, mäklare på Fastighetsbyrån Malmö.

• Nu i augusti har marknaden varit aningen trögstartad och utbudet har inte ökat i samma takt som det brukar göra. Nu börjar det dock komma igång och allt fler villor och större lägenheter kommer ut till försäljning. Och vi kan se en stark efterfrågan på det som läggs ut, fortsätter Maria Tillgren.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

E-post: par.gunnarsson@fastighetsbyran.se

E-post: pialotta.svensson@fastighetsbyran.se

Robert Laigar, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Örgrytre
E-post: robert.laigar@fastighetsbyran.se

Maria Tillgren, fastighetsmäklare Fastighetsbyrån Malmö.
E-post: maria.tillberg@fastighetsbyran.se

Daniel Saveman, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Malmö
E-post: daniel.saveman@fastighetsbyran.se

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2014 förmedlade företaget cirka 43 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 75 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.