Gutar vinnare. Dalmasar förlorare - på fritidshusmarknaden

Nu är fritidshusmarknaden igång på allvar och visningarna står som spön i vitsippebacken. På fem år har priserna på fritidshus stigit med 20 procent i Sverige. Men i vilka områden har priserna stigit mest och minst? Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarkedja, har tagit fram siffror som visar att fritidhusägare på Gotland är de största vinnarna. Minst prisökning har det varit i Dalarnas län. På kommunnivå kan fritidshusägare i Kinda i Östergötland vara glada över en prisökning på hela 117 procent.

För att få en bild av hur prisökningen på fritidshus sett ut de senaste fem åren i olika regioner har Fastighetsbyrån bett Mäklarstatistik jämföra försäljningspriser på fritidshus under april 2011 till mars 2012 med samma period 2006/2007. Snittökningen i landet ligger på 20 %. Gotlands län har högst prisökning med 87 % medan Dalarnas län har minst med 10 %.

-        Det är relativt stora skillnader mellan olika delar i landet, både i pris och prisutveckling. Tittar man på procentuell prisutveckling finns både dyra och billiga kommuner med bland de som stigit mest i pris. Många olika faktorer påverkar priser på fritidshus. Mycket nyproduktion och stort intresse från utländska köpare är faktorer som drivit upp priserna på vissa orter, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

-        Just nu har vi ett stort utbud av fritidhus i många delar av Sverige. Delvis beror det på att marknaden kommit igång tidigt eftersom vädret varit relativt milt och snöfattigt. Det känns också som att det finns ett uppdämt säljbehov. Så med andra ord har de som letar fritidshus mycket att välja på just nu, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

Länssiffror – Gotland i topp, Dalarna i botten

Vinnare, län Förlorare, län
Gotland, + 87 % Dalarna, + 10 %
Blekinge, + 58 % Halland, + 12 %
Västernorrland, + 54 % Jämtland, + 13 %
Västmanland, + 53 % Gävleborg, + 14 %
Jönköping, + 52 % Kronoberg, + 17 %

Kommunsiffror – Kinda vinnare, Söderhamn förlorare

Vinnare, kommun Förlorare, kommun
Kinda, + 117 % Söderhamn, - 15 %
Östersund, + 110 % Sunne, - 15 %
Nässjö, + 108 % Örkelljunga, - 15 %
Rättvik, + 100 % Lysekil, - 13 %
Strömstad, + 98 % Malung-Sälen, - 8 %

Beskrivning av siffrorna
Siffrorna är framtagna av Mäklarstatistik och jämför försäljningspris på alla fritidshusförsäljningar gjorda april 2006-mars 2007 med samma period 2011/2012. Det är den procentuella ökningen som redovisas. De kommuner som haft färre än 10 försäljningar under någon av perioderna är borrtagna. Mäklarstatistiks siffror grundar sig på ca 70 % av alla försäljningar av bostäder som görs genom fastighetsmäklare.

SE BIFOGAD FIL MED ALLA KOMMUNERS SIFFROR (förutom kommuner med färre än 10 försäljningar under någon av perioderna).

Kontakta gärna något av Fastighetsbyråns kontor för kommentarer kring enskilda kommuners prisutveckling:

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

GENREBILDER OCH BILDER PÅ KONTAKTPERSONERNA FINNS PÅ:

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2011 förmedlade företaget cirka 36 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.

Besök vårt nya nyhetsrum: press.fastighetsbyran.se

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/Fastighetsbyran