Hälften av Sveriges befolkning drömmer om ett fritidsboende utomlands

Hälften av svenskarna drömmer om ett fritidsboende utomlands, och då främst i Spanien, men endast två procent har förverkligat drömmen. Det är framförallt Stockholmare som i högre grad drömmer om ett fritidsboende utomlands och som också äger ett. Drömmen om ett fritidshus i Sverige eller utomlands har närts av svenskarna i genomsnitt 7 år.

Det som framför allt lockar med ett fritidsboende utomlands är ett varmare och skönare klimat. Det som sätter käppar i hjulet är osäkerhet kring finansieringen och att man inte tror att man kan utnyttja bostaden så mycket som man skulle vilja. 34 procent vill köpa hus i Spanien, därefter kommer Italien och Frankrike på 12 respektive 11 procent.

- Vi har under ett antal år tittat efter bostad på Gran Canaria. Nära släktingar har under flera år i rad hyrt lägenhet i San Agustin så vi visste var vi ville bo. Vi valde finansiering genom svensk bank, de stora vinsterna med det är den låga bostadsräntan samt enklare byråkrati och mindre språkbarriär, säger Mikael Johansson.

Oavsett var i världen fritidshuset ligger vill man kunna vila och ladda batterierna, njuta av sol och värme, bada och umgås med familj och vänner. Kvinnor är i högre grad än männen ute efter att sola och få värme, bada och vara vid vattnet samt utöva trädgårdsarbete. Männen vill i högre grad ha möjligheter att spela golf.

- Med förbättrade flygkommunikationer från flertalet orter i Skandinavien är det betydligt enklare att nyttja sin bostad idag jämfört med för bara några år sedan. Detta medför att även yngre personer nu i högre utsträckning hittar till Spanien som bostadsköpare. Snittåldern på våra kunder sjunker stadigt och det är inte bara pensionärer som köper fritidsboende i Spanien idag. Säger Daniel Nilsson, regionchef på Fastighetsbyrån.

Endast 5 procent tror att drömmen förverkligas inom 1-2 år, oavsett om det handlar om ett fritidsboende i Sverige eller utomlands. Stockholmarna är de som framför allt tror sig köpa ett fritidsboende utomlands inom den närmaste två-årsperioden.

Om undersökningen:

Mellan den 7:e och 14:e maj 2014 genomförde Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån en undersökning kring svenskarnas tankar kring fritidsboende. Kartläggningen genomfördes via webbenkät till medlemmar i en webbpanel. Målgruppen är svenskar i åldrarna 20-65 år. Totalt deltog 1000 personer i undersökningen. Resultatet presenteras på totalnivå. Där signifikanta skillnader förekommer presenteras även resultatet för män och kvinnor, ålder (20-45 år jfr 46-65 år) samt för Stockholm vs övriga landet.

För mer information:Daniel Nilsson, Regionchef Spanien
Tel: +34 617 343 846
E-post: daniel.nilsson@fastighetsbyran.se

Tove Widemar, Pressansvarig, Fastighetsbyrån
Tel: 08-54 54 55 28, 070 235 92 79

E-post: tove.widemar@fastighetsbyran.se

Läs mer om Fastighetsbyrån i Spanien här: www.fastighetsbyran.se/utland

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2013 förmedlade företaget cirka 38 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 60 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.