Högre efterfrågan på bostadsrätter i fjällen

En renoverad, större timmerstuga i bostadsrättsform med hög standard, flera badrum, bastu samt närhet till både backar och skidspår – det är vad många svenskar drömmer om när de ska köpa en fjällstuga. Det uppger Fastighetsbyråns fjällmäklare i Åre, Sälen, Mora, Umeå och Torsby.

Efterfrågan på fjällstugor har varit större under början av 2014 jämfört med samma period 2013. Flera av fjällorterna märker även av att det är efterfrågan på fjällstugor eller lägenheter i bostadsrättsform som ökar mest. Ett fenomen som kan ha flera förklaringar. I Åre står förmedlingen av bostadsrätter för 75 % av försäljningen.

– Vill man bo i centrala Åre, Tegefjäll eller i Åre Björnen är det framför allt bostadsrättslägenheter som finns att köpa. Många tycker att det är enkelt och bekvämt att vara medlem i en bostadsrättslägenhet jämfört med att äga en fastighet. Många av våra köpare bor långt ifrån och då är det skönt att bara kunna låsa dörren när man åker hem och slippa tänka på underhåll, säger Lena Sandström på Fastighetsbyrån i Åre.

Skatteuttaget på uthyrningsintäkterna har även minskat vilket har skapat ett gynnsammare läge för att köpa och finansiera sin stuga.

– Att äga en fjällstuga i bostadsrättsform attraherar de köpare som vill kombinera en god ekonomi via uthyrning med en liten egen arbetsinsats i form av underhåll, säger Åsa Karlsson på Fastighetsbyrån i Torsby.

Ökade krav på fjällstugans storlek och standard

En annan trend som Fastighetsbyråns fjällmäklare ser är att stugorna ska vara större och gärna hålla samma standard som hemma.

– Vi kan se en tydlig tendens att det är allt större fjällstugor och lägenheter som efterfrågas, man vill kunna samla två familjer för att umgås under skidsemestern. Det innebär även ökade krav på att fjällstugan ska ha närhet till både backar och skidspår eftersom familjemedlemmarna uppskattar olika typer av aktiviteter, säger Hans Olson på Fastighetsbyrån i Mora.

Åre ligger fortfarande i topp när det gäller priser, säsongens dyraste bostadsrätt såldes för 50 000 kr/kvm. Se bifogad bild.

För mer information, vänligen kontakta:

Fastighetsbyrån Åre, Lena Sandström, lena.sandstrom@fastighetsbyran.se, 070 642 01 19

Fastighetsbyrån Torsby, Åsa Karlsson, asa.karlsson@fastighetsbyran.se, 0730 45 98 45

Fastighetsbyrån i Mora, Hans Olson, hans.olson@fastighetsbyran.se, 070 347 78 85

För kontakt med övriga fjällmäklare, vänligen kontakta:

Tove Widemar, vikarierande presschef, tove.widemar@fastighetsbyran.se, 070 235 92 79

eller sök här: http://www.fastighetsbyran.se/har-finns-vi/

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån, fastighetsbyran.se, ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1300 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige. Under 2010 förmedlade företaget cirka 37 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 51 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.